Bedrijf aan huis starten

Je bent van plan om een eigen bedrijf te starten. Of je droomt hier in ieder geval van. In dat geval is in mijn opinie een bedrijf aan huis starten een goed idee. Wel dien ik er direct bij te vertellen dat dit natuurlijk niet voor elk type bedrijf mogelijk is. 

Ge je jezelf toeleggen op online geld verdienen, dan kan je dit natuurlijk prima vanuit huis doen. Een winkel starten zal echter lastiger zijn.

De voordelen van een bedrijf aan huis starten

Het grootste voordeel van vanuit huis werken, maar direct een gigantisch groot voordeel, zijn de kosten. De huur van een kantoorpand of winkelpand zijn enorm. Ga je voor een A locatie dan is de gemiddelde huurprijs op dit moment ongeveer 655€ (Bron: nu.nl). 

Er zit natuurlijk wel een groot verschil in de prijzen. Op het Damrak ligt de prijs bijvoorbeeld rond de 2,500€ per vierkante meter(!). In steden buiten de Randstad ligt de prijs net iets boven de 100€, uitgezonderd steden zoals Maastricht.

Ga je een pand huren van 150 vierkante meter, wat zeker niet groot is, dan praat je dus al over meer dan 10,000€ aan huur per maand. 

Zelfs voor een kantoor ligt de prijs gemiddeld op ongeveer 115€. 

Kan je deze kosten besparen, dan begin je direct goed. Eigenlijk is dit gewoon makkelijk geld verdienen als je kosten van huur kan besparen.

Onze tips voor het starten van een bedrijf vanuit huis

Een bedrijf aan huis straten is doorgaans geen probleem. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je op dient te letten. Dit zijn in onze ogen de belangrijkste:

1. Zorg dat je de juiste vergunningen bezit

Je kan niet zomaar elk bedrijf vanuit huis starten. Een woning mag niet altijd zakelijk worden ingezet. Voor sommige ondernemingen heb je een vergunning nodig. 

Dit kan een vergunning zijn van de gemeente, of jouw bedrijf al dan niet binnen het bestemmingsplan past. Ga je bijvoorbeeld met voedsel werken dan kunnen daar nog vergunningen van de voedsel en warenautoriteiten bijkomen. 

Zorg dat je dit goed checkt. Want het is natuurlijk uitermate vervelend als je als startende ondernemer net jouw bedrijf bent gestart en je krijgt een instantie op te stoep, die misschien zelfs wel jouw onderneming kan sluiten. 

Per gemeente kunnen de voorwaarden nogal eens verschillen. Check dus altijd bij jouw lokale gemeente en ga niet af op algemene informatie die je op het internet vindt.

Is er een vereniging van eigenaren waaronder jouw huis valt, dan is het ook verstandig hier na te gaan of je jouw huis mag gebruiken voor een bedrijf vanuit huis.

2. Besteed tijd aan een goed ondernemingsplan

Dit is iets waar nogal eens te gemakkelijk over wordt gedacht. Iemand heeft een goed idee en brengt dit direct ter uitvoering. Echter, ook al vind jij het een goed idee en is het ook echt een goed idee, het gaat erom wat de klant ervan vindt.

Dit is slechts een voorbeeld waarom je een ondernemingsplan dient op te stellen. In een dergelijk plan breng je de markt, jouw concurrenten, het voordeel wat jij biedt aan klanten, de investeringsbehoefte en nog veel meer in kaart. 

Wees kritisch ten opzichte van jouw idee een onderneming

Door hier goed over na te denken en ook een stukje onderzoek uit te voeren voorkom je dat je een verkeerde beslissing maakt. Een goed ondernemingsplan geeft inzicht of de onderneming levensvatbaar is. Wees dan ook realistisch en niet over optimistisch.

Voor het stukje onderzoek dat je dient te doen kom je via Google in de meeste gevallen al een aardig eind.

Zelfs al ga je aan de slag als verkoper via Bol, dan zou ik nog een ondernemingsplan schrijven. Het dwingt je gewoonweg goed na te denken over alles wat je op jouw pad tegen gaat komen.

Houdt er ook altijd rekening mee dat je in het begin nog niet al teveel geld zult gaan verdienen. Hier gaat gewoonweg wat tijd overheen. Maar je dient natuurlijk wel gewoon alle rekeningen te betalen en je moet ook nog eten. Hier dien je dan ook rekening mee te houden in jouw ondernemingsplan. Per direct geld verdienen lukt bijna geen enkele startende ondernemer.

3. De rechtsvorm van de onderneming

Dit is een belangrijke keuze in verband met aansprakelijkheid. Kies je voor een  eenmanszaak, bv of een vof? 

Ook voor de te betalen belasting kan dit een groot verschil maken. Kies je bijvoorbeeld voor een vof, dan kan je de behaalde winst delen met een partner en op die manier eventueel de belastingdruk verlagen.

Uit oogpunt van de aansprakelijkheid geniet een bv de voorkeur. Dit omdat je dan niet met jouw privé vermogen aansprakelijk kan worden gesteld. Het grote nadeel is dat je jezelf een salaris dient te betalen. En dat kan vooral in de aanvangsfase van een onderneming nogal eens een probleem zijn.

De kamer van koophandel kan je prima adviseren over de voor- en nadelen van de verschillende rechtsvormen.

4. Zorg voor een goede werkplek

Ga niet zomaar aan de keukentafel zitten en daar jouw onderneming starten. Jouw huis zal niet echt meer jouw huis voelen. Het is alsof je leeft in jouw kantoor.

Reserveer gewoon een aparte kamer voor jouw bedrijf. Op die manier kan je rustiger werken en het voelt niet alsof je continu in jouw kantoor zit.

Ook kan je op die manier een beter overzicht behouden over alle documenten die je nodig hebt en op die manier netjes archiveren.

De kosten van de werkruimte kan je ook gedeeltelijk fiscaal aftrekken. Dit zijn vooral zaken die je puur en alleen aanschaft voor jouw bedrijf.

5. Begin direct met het bijhouden van een boekhouding

Als ondernemer heb je de plicht om een boekhouding bij te houden. In mijn opinie doe je de boekhouding echter voor jezelf en jouw onderneming en niet voor de belastingdienst. Je dient gewoonweg een goed overzicht te behouden in de financiën van jouw onderneming.

Een online boekhoudprogramma heb je al voor een tientje per maand. Ga dan ook niet liggen rotzooien in Excel. Dat is het gewoonweg niet waard. Je zal bovendien nooit het inzicht krijgen, wat je met een goed boekhoudprogramma wel verkrijgt.

6. Houdt privé en zakelijk goed gescheiden

Open bijvoorbeeld een zakelijke bankrekening en ga je niet jouw privérekening ook zakelijk gebruiken. Dat is vragen om problemen. En bovendien kan je bijvoorbeeld bij de N26 bank gewoon gratis een extra bankrekening openen.

Maak ook een onderscheid tussen de zaken die je privé gebruikt en zakelijk. Bijvoorbeeld de mobiele telefoon. Kosten verbonden aan zaken die je zakelijk gebruikt zijn fiscaal aftrekbaar. 

Het is echter wel zo dat je moet kunnen bewijzen dat je iets echt zakelijk gebruikt en niet voornamelijk privé. De belastingdienst is hier redelijk strikt in.

Een netwerk opbouwen

Dit is het grootste nadeel van een bedrijf vanuit huis starten. Doordat je in jouw eigen huis verblijft is het lastiger om  een netwerk op te bouwen. Werk je bijvoorbeeld vanuit een gebouw met meerdere ondernemers dan bouw je veel gemakkelijker en sneller een goed netwerk op.

Dit kan je ondervangen door regelmatig naar netwerkbijeenkomsten te gaan die je overal in het land wel kunt vinden. Zorg er vooral voor dat je naar de bijeenkomsten gaat die interessant zijn voor jouw onderneming.

Je hebt tenslotte klanten nodig en een netwerk is nog steedse de beste brom om nieuwe klanten te werven.

Onze conclusie en aanbevelingen

Bij een bedrijf aan huis start, dien je er eerst goed over na te denken wat er hierbij komt kijken. Zijn er bepaalde voorwaarden of vergunningen vereist, houd dan rekening met de bepalingen. 

Zorg er ook voor dat er geen wijzigingen in het bestemmingsplan zijn gepland die jou in de problemen kunnen brengen.

Over het algemeen leent een vrij beroep er zich prima voor om een bedrijf vanuit huis te starten, net zoals online geld verdienen. Krijg je veel klanten over vloer, dan is een het huren van een ruimte misschien een betere optie.

Wanneer je wilt starten, denk dan eerst goed na over al deze zaken. Vraag desnoods om een advies van een expert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *