Bedrijfsnaam bedenken

Een bedrijfsnaam bedenken klinkt eenvoudig. Toch moet je hier niet te gemakkelijk over denken. Niet alleen zal een goede bedrijfsnaam helpen bij de naamsbekendheid, het zal ook meer mogelijkheden bieden naar de toekomst toe. 

Waar dien je rekening mee te houden?

Er zijn een aantal punten waar je rekening mee dient te houden bij het bedenken van de naam voor je bedrijf. Aan de ene kant zijn dit aandachtspunten om een goede naam te verzinnen, maar er zijn ook een aantal wettelijke verplichtingen waar je jezelf aan dient te houden.

Wij hebben een aantal overwegingen op een rij gezet.

Kort maar krachtig

Eigenlijk zou het zo moeten zijn, dat wanneer je jouw nieuwe bedrijfsnaam hoort, dat deze gelijk blijft hangen. Een korte bedrijfsnaam helpt hierbij. 

Als je kijkt naar de sterkste bedrijfsnamen, dan zijn dit korte maar krachtige namen. Iedereen kent Apple, Google, Tesla, Airbnb en ga zomaar door. Wat deze namen allemaal gemeen hebben, is dat deze namen bestaan uit één woord.

In onze opinie zijn de beste bedrijfsnamen dan ook de namen die bestaan uit 1 of maximaal 2 woorden. Houdt hier ook rekening met jouw doelgroep. De bedrijfsnaam dient de doelgroep aan te spreken.

Een toekomstbestendige bedrijfsnaam bedenken

Als het goed is gaat jouw onderneming groeien. Hiermee dien je rekening te houden bij het bedenken van een bedrijfsnaam.

Stel je gaat beginnen met het verkopen van koffie, dan kan het best zo zijn dat je in de toekomst gaat uitbreiden met bijvoorbeeld thee of koffie machines. 

Dit dien je in onze opinie alvast af te dekken. Een algemenere bedrijfsnaam zal helpen om in de toekomst ook  eenvoudig andere producten in het assortiment op te nemen, zonder dat dit niet past binnen de bedachte bedrijfsnaam. Houdt hier rekening mee bij het kiezen uit de mogelijke bedrijfsnamen.

Toekomstbestendige bedrijfsnaam

Zeker wanneer je een webshop gaat beginnen, dan is het goed denkbaar dat je op terrein het assortiment gaat uitbreiden.

Zorg voor een herkenbare naam

De naam moet ook passen bij jouw onderneming. Eigenlijk zou het direct duidelijk dienen te zijn waar jouw bedrijf voor staat. Richt je jezelf op internet marketing, dan zou dit eigenlijk gelijk duidelijk dienen te zijn. 

Bij de eerder genoemde grote bedrijven is dit overigens niet het geval. Echter, zij hebben al zoveel bekendheid dat dit niet langer noodzakelijk is. 

Voor nieuwe bedrijven is dit wel erg belangrijk. Een bedrijfsnaam dient makkelijk te onthouden zijn en een idee geven wat jouw bedrijf doet.

Wettelijke voorschriften

Je kunt niet zomaar elke naam gebruiken. Je dient jezelf in ieder geval te houden aan een aantal voorschriften. Dit zijn achtereenvolgens:

De naam moet overeenkomen met de rechtsvorm

Begin je een eenmanszaak, dan mag je bijvoorbeeld niet de term partners toevoegen. Ook mag je dan niet de term b.v. gebruiken. Dit wordt als misleidend ervaren en is daarom bij wet verboden.

Geen beschermde beroepen gebruiken

Beschermde beroepen zijn bijvoorbeeld accountant, notaris en architect. Deze namen mag je alleen gebruiken in een bedrijfsnaam, als je daartoe bevoegd bent. Ook dit is weer uit oogpunt van misleiding. Ben je geen accountant, dan kan je bijvoorbeeld niet het woord accountantskantoor gebruiken.

Geen andere persoonsnamen gebruiken

In principe mag je alleen jouw eigen naam gebruiken in de bedrijfsnaam. Heet je geen Janssen, dan mag je de naam Janssen niet gebruiken.

Geen bedrijfsnamen die al in gebruik zijn gebruiken

Bedrijfsnamen die al bestaan mag je ook niet gebruiken. Zo mag je geen supermarkt beginnen en deze bijvoorbeeld Jumbo noemen.

In principe mag je ook geen namen gebruiken die hier te veel op lijken, waarbij het erop lijkt dat je deze als het ware kopieert.

Dit is wel een grijs gebied. Wat de een vindt lijken op een andere bedrijfsnaam hoeft voor een ander weer niet zo te zijn. Echter,  ga je in plaats van Jumbo, Jumba gebruiken voor jouw supermarkt, dan kan je erop rekenen dat Jumo hier actie op gaat ondernemen. 

Bedrijfsnaam bedenken verplichtingen

In dat geval heb je een grote kans dat de rechter Jumbo in het gelijk zal stellen. Zeker indien je een bedrijfsnaam bedenkt die lijkt op een grote keten, dan loop je hier een aanzienlijk risico dat zij hier stappen tegen zullen ondernemen.

Controleer of de bedrijfsnaam al bestaat

Ge je een bedrijfsnaam bedenken en heb je de ideale naam gevonden? Juich dan niet te vroeg. Je zal dan via het handelsregister dienen te checken, of niet al een bedrijf bestaat met dezelfde naam. 

Of eventueel een naam die er te veel op lijkt. In dat geval dien je weer verder te zoeken. Er zijn nog genoeg namen beschikbaar, maar er zijn er ook veel vergeven.

Hierdoor kan een bedrijfsnaam kiezen je meer tijd kosten dan dat je in eerste instantie had gedacht.

Heb je een bedrijfsnaam bedacht? Deze naam vast te leggen in handelsregister zou je dan zo snel mogelijk dienen te doen, zodat niet iemand anders deze naam kan gaan gebruiken. Het is dan ook verstandig om dit zo snel mogelijk te doen nadat je een beslissing hebt genomen.

Een bedrijfsnaam generator gebruiken

Online vind je verschillende bedrijfsnaam generators die je kunnen helpen bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Echter, in onze opinie gaat een naam generator je niet de echte creatieve bedrijfsnamen opleveren. 

Vaak nemen ze jouw naam en daar worden dan allerlei combinaties van gemaakt.

Het kan je echter wel op weg helpen. Misschien vind je een goede naam, die je dan zelf nog iets kan aanpassen om de echte unieke en pakkende bedrijfsnaam te bedenken.

Bedrijfsnaam generator

Bedrijfsnaam veranderen

Een bedrijfsnaam bedenken doe je niet alleen voor jouw nieuwe bedrijf. Ben je na verloop van tijd toch niet tevreden met de naam die je hebt bedacht, dan dien je op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Je dient er dan wel rekening mee te houden dat je jouw complete bedrijf een rebranding dient te laten ondergaan. 

Zo zal je een website dienen aan te passen, marketing materialen waarop jouw bedrijfsnaam is vermeld aanpassen, verpakkingsmaterialen met de bedrijfsnaam vervangen en ga zomaar door. Er komt dus behoorlijk wat bij kijken en je dient hier de kosten van een dergelijke rebranding niet te onderschatten.

Ga niet geforceerd op zoek

Neem de tijd voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Vaak zal je zien dat een goede bedrijfsnaam je op een gegeven moment te binnen schiet. Ga je achter jouw bureau zitten om de naam te bedenken, dan zal dit niet meevallen. 

Een bedrijfsnaam verzinnen op een geforceerde manier, is in onze opinie niet de beste methode. Vanuit dit oogpunt kan het ook zeker geen kwaad om mensen in jouw omgeving naar ideeën te vragen. 

Vaak hebben mensen die er net iets verder vanaf staan hele goede ideeën. Dit terwijl jezelf al snel vast zit aan de eerste ideeën die je had.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *