De term cash cow is afkomstig van de BCG matrix (Boston Consulting Group). Het gaat hierbij om producten, waarvoor er geen sprake meer is van groei, maar die wel een hoge omzet vertegenwoordigen door het grote marktaandeel.
Omdat dergelijk producten relatief weinig marketing of verkoopkosten met zich meebrengen, is er sprake van een hoge winst. Het doel is om deze omzet en winst te optimaliseren. Je dient als het ware het potentieel uit te melken.
Het gebruik van de cash cow definitie
In de volksmond wordt de term cash cow niet altijd in deze definitie gebruikt. Vaak wordt er verwezen naar een product waar veel geld mee wordt verdient. De status van de levenscyclus van een product, wordt hierbij niet in ogenschouw genomen.
Zo zie je vaak dat mensen bijvoorbeeld de corona vaccines van Pfizer aanmerken als cash cow. Als je puur de definitie volgt, dan klopt dit echter niet.
Het belang voor een onderneming
Voor een onderneming is het erg belangrijk om tenminste één cash cow in de portfolio te hebben. Het lanceren of ontwikkelen van nieuwe producten is erg kostbaar. Een cash cow in de portefeuille zorgt voor de financiering van deze nieuwe producten.
Als het goed is worden de producten die op dat moment nog in een beginfase zitten, in de toekomst ook een cash cow. Op die manier kan je een onderneming laten groeien, zonder dat je een dure externe financiering hoeft aan te trekken.
Optimaliseren van de inkomsten
Het is uiteraard niet zo dat je de cash cow links moet laten liggen. Het is van groot belang om de inkomsten te optimaliseren. Waarschijnlijk is het wel zo, dat deze inkomsten op een gegeven moment eindig zullen zijn.
Tot die tijd dien je er alles aan te doen om er zoveel mogelijk mee te verdienen. Dit zal meer op het gebied liggen van verkoopactiviteiten dan marketingactiviteiten. Het marktaandeel is namelijk al groot en zal doorgaans ook tegen het maximaal bereikbare aanliggen.
Producten categoriseren
Op zijn tijd de productportfolio in de BCG matrix onderbrengen, is een handig hulpmiddel bij het bepalen van de strategie. Er zijn hierbij 4 categorieën,
- Star question marks
- Dogs
- Stars
- Cash cows
Producten die in de categorie dog vallen, de producten waar je weinig mee verdient en waar ook niet echt toekomst in zit, dien je als het kan af te stoten.
De stars zijn de producten waar je het meeste marketingbudget voor zou moeten gebruiken.
De question marks zijn de lastigste groep producten. Je dient hier voldoende tijd en geld in te stoppen, om het potentieel optimaal te benutten. Het is echter nog een vraag of er echt veel potentieel in zit. Wel is het voor de toekomst van jouw onderneming van belang.
Je zal toch nieuwe producten aan de portfolio dienen toevoegen, om de onderneming te laten groeien. Deze producten dienen uit de categorie question marks te komen.
Praktische toepasbaarheid
Ook al lijkt dit allemaal enigszins abstract, toch is dit voor praktisch elke onderneming toe te passen. Zeker ook voor een online business. Indien je via Bol.com verkoopt, dan is het ook van belang om goed inzicht te hebben in de producten die het meeste opleveren. Daarbij gaat het dan vooral om de marge die je uiteindelijk overhoudt.
Voor dergelijke producten kun je dan iets extra`s investeren, om de omzet op die manier te optimaliseren. Zo kan je denken aan professionele foto`s, waarbij de producten goed naar voren komen.
Maar ook bij affiliate marketing is dit toepasbaar. Bepaalde producten die je promoot zullen meer opleveren. Uiteindelijk zijn dit de producten of diensten, waar je de meeste tijd aan zou moeten spenderen.
Zorg voor de juiste focus
Dit thema is ook nauw verbonden met de anti productiviteits training en het principe van de 4 urige werkweek. Een belangrijk thema bij deze training is namelijk dat je jezelf dient te focussen op hetgeen echt belangrijk is. Iets wat je eigenlijk maar weinig oplevert, zou je dienen los te laten.
Dit klinkt logisch, maar is in de praktijk echter erg lastig. Het is een lastige beslissing, die maar weinig ondernemers durven te nemen. Vaak wordt er toch alles uit de kast gehaald om iets toch een succes te laten worden. Uiteindelijk spendeer je dan tijd aan de verkeerde dingen, die je weinig tot niks gaan opleveren. Zeker ten opzichte van de potentiële cash cows.