Concurrentieanalyse

Wil je jouw product of dienst verkopen? Dan dien je jezelf als ondernemer te onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten. Om dit te kunnen doen dien je eerst jouw concurrenten in kaart te brengen. Dit doe je door een concurrentieanalyse uit te voeren. Dit zou altijd onderdeel dienen uit te maken van een ondernemingsplan.

Daarna dien je op zoek te gaan naar jouw unique selling point waarmee je jouw concurrenten kunt verslaan.

Wie zijn jouw concurrenten?

Op zich lijkt dit een eenvoudige vraag. Toch zal je er vaak achter komen dat er meer concurrenten zijn dan dat je in eerste instantie had gedacht. De grootste concurrenten zullen nog wel vrij eenvoudig te achterhalen zijn. Maar er kan ook sprake zijn van concurrentie waar je in eerste instantie niet aan had gedacht.

Aan de andere kant zullen er ook bedrijven zijn waarvan je in eerste instantie dacht dat deze jouw concurrenten zijn, maar na het bepalen van de doelgroep dit niet zo blijkt te zijn.

De doelgroep bepalen

Voordat je begint met de concurrentieanalyse is het van belang om eerst de doelgroep te bepalen. Hierdoor bepaal je wat jouw markt is. Een bedrijf dat zich  op een compleet andere doelgroep richt, is in onze ogen geen echte concurrent. 

Het bepalen van de potentiële klant kan best wel een opgave. Het is hier eenvoudig om snel de fout te maken om de doelgroep te groot te maken. In dat geval zal deze doelgroep lastiger te bereiken zijn. 

De marketingboodschap zal dan al snel generiek worden, waardoor je minder mensen aanspreekt. Des te specifiek je de doelgroep bepaalt, des te specifieker jouw marketingboodschap zal worden.

Omdat de doelgroep bepalen erg belangrijk is, gaan we hier dieper op in op de pagina over het bepalen van de doelgroep.

Informatie zoeken over jouw concurrenten

Het internet is uiteraard een uitermate goede bron om jouw concurrenten te achterhalen.

Je kan simpelweg google gebruiken om te kijken wie soortgelijke producten of diensten aanbieden. 

Dan kan het wel zo zijn dat er ook concurrenten zijn die niet direct op de eerste pagina`s van Google te vinden zijn, maar die toch tot de belangrijkste concurrenten kunnen behoren.

Naast google is het daarom ook verstandig om bedrijfsgidsen na te gaan. 

Informatie via Google

Want het kan natuurlijk zo zijn, dat een bedrijf via een andere manier dan Google zijn klanten werft.

Benader het vanuit oogpunt van de klant

Als je in kaart hebt gebracht tegen wie je dient op te boksen, dan wordt het tijd om de kansen en bedreigingen in kaart te brengen. In andere woorden, wat zijn de sterke en zwakke punten van jouw onderneming en hoe zit dit bij concurrerende bedrijven.

Het lastige hier is, dat je dit in kaart dient te brengen vanuit oogpunt van de klant. Ook al ben je er zelf van overtuigd dat jouw product of dienst beter is dan dat van een ander bedrijf, zolang de klant dit niet ook zo ziet, dan zal je hier weinig aan hebben. Kritisch zijn is hier een belangrijke eigenschap die een ondernemer dient te bezitten.

Reviews van concurrenten analyseren

Trustpilot, klantenvertellen, Kiyoh zijn allemaal goede bronnen om te bekijken wat klanten vinden van bedrijven. Deze bronnen zijn in onze opinie dan ook onmisbaar voor een goede concurrentieanalyse. Niet alleen kan je dan zien wat klanten waarderen, maar je kan ook zien waar jouw concurrenten tekort schieten. 

En als je de reviews eens echt goed gaat analyseren, dan geeft het ook inzicht in wat klanten belangrijk vinden. Hier kan je dan weer op inspelen.

Social media is ook een goede bron voor de concurrentieanalyse. Hier kan je ook veel informatie vinden over hoe klanten denken over een bedrijf en wat zij belangrijk vinden.

De SWOT analyse gebruiken

Een techniek die vaak wordt gebruikt bij een concurrentieanalyse is een SWOT analyse. Het woord swot staat voor Strength, Weakness, Opportunities en Threats.  Je dient voor jouw onderneming te bepalen wat de zaken zijn die in de verschillende categorieën vallen. 

SWOT concurrentieanalyse

Daarna dien je dit uit oogpunt van de concurrentieanalyse te doen voor jouw concurrenten. 

Een goed uitgevoerde SWOT analyse zorgt ervoor dat jouw onderneming een veel grotere kans van slagen heeft. Je weet dan exact waar je jezelf op dient te richten en hoe je jezelf kan onderscheiden. Want vergeet niet; concurrentie is enorm, dit is tegenwoordig op praktisch elk gebied het geval. 

Het belang van onderscheidend vermogen

Een concurrentieanalyse helpt je op voorhand de kans op succes van jouw onderneming in te schatten. Heb je niks waar je jezelf kan onderscheiden, dan is de kans op succes erg klein. 

Of is alleen de prijs onderscheidend? Dan zal dit op langere termijn ook problemen gaan opleveren. Indien je succes hebt, zullen andere bedrijven ook met de prijs gaan zakken, waardoor er niks overblijft om jezelf te onderscheiden. Jouw verdienmodel zal dan onder druk komen te staan.

Onderscheidend vermogen is voor elk type onderneming van belang. Ook indien je van plan bent om te gaan verkopen via Bol.com, dan zal je merken dat je jezelf dient te onderscheiden.

Een second opinion aanvragen

De grootste uitdaging is om niet te snel te denken dat je beter bent dan een ander. Dit is iets menselijks, maar wel uitermate gevaarlijk. Daarnaast kunnen we het niet genoeg benadrukken, maar het gaat echt om het oogpunt van de klant. 

2nd opinion

Wat jezelf vindt is eigenlijk niet zo relevant. De tunnelvisie ligt dan ook op de loer bij een concurrentieanalyse. De kans is groot dat jij overtuigd ben van jouw bedrijf, waardoor je niet kritisch genoeg bent.

Om alles goed in beeld te krijgen is het verstandig om ook eens anderen te vragen naar hun opinie over jouw bedrijf, product of dienst. Hoe zien zij jouw product of dienst ten opzichte van je concurrenten. Ideaal verkrijg je deze inzichten van potentiële klanten.

Hierbij komen we weer terug op de stelling dat het er om draait hoe een potentiële klant het ziet en niet zozeer hoe je het zelf ziet. 

Heb je vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.