Een conversiegerichte website is gericht op het behalen van conversies. Vaak is dit het realiseren van een verkoop maar kan bijvoorbeeld ook het inschrijven op een nieuwsbrief zijn.
In principe zou een website altijd conversiegericht moeten zijn. Echter, je dient wel bezoekers te trekken, want anders valt er niks te converteren.
Inhoudsopgave
Bezoekers versus conversie
Het trekken van websitebezoekers en het realiseren van conversies gaat niet altijd hand in hand. Om bezoekers te trekken dien je goede teksten te schrijven, die vaak ook nog redelijk lang dienen te zijn.
Bij conversie gaat daarentegen vaak het principe “less is more” op. Je dient een bezoeker niet af te leiden van hetgeen je wilt.
Hoe vind je nu een optimale combinatie van een goede SEO tekst die ook goed converteert?
Onze tips
Hoe zorg je er nu voor dat jouw nieuwe website een conversiegerichte website wordt? Om je te helpen delen we onze belangrijkste tips.
1. Zorg voor een goede opbouw van een pagina
Erg belangrijk is de opbouw van een pagina. Je krijgt doorgaans te maken met verschillende bezoekers.
Er zullen bezoekers zijn die al weten wat zij willen en zo snel mogelijk tot actie willen overgaan. Je hebt ook bezoekers die eerst op zoek zijn naar meer informatie, alvorens een beslissing te nemen.
Je dient beide type bezoekers te bedienen. Een goede conversiegerichte website biedt op een pagina meerdere momenten om tot conversie over te gaan. Op die manier loop je niet het risico dat je klanten misloopt.
2. Uitnodigen tot actie
Het uitnodigen tot het overgaan van een bepaalde actie is voor een conversiegerichte website erg belangrijk. Je dient dit echter wel subtiel te doen. Teksten zoals “nu kopen” werken vaak slecht. Beter is om teksten te gebruiken die nieuwsgierig maken, zodat mensen gaan klikken. Of dat je iets misloopt wanneer je niet tot actie overgaat.
Waar je zeker voor uit moet kijken is teksten waarbij de websitebezoeker bang is om direct een verplichting aan te gaan. Dit zal afschrikken.
3. Zorg dat je autoriteit uitstraalt
Wellicht het allerbelangrijkste voor een conversiegerichte website, is het uitstralen van autoriteit.
Een bezoeker moet het gevoel krijgen dat jij de expert bent, die alles afweet van waarnaar iemand op zoek is. En daarnaast ook eerlijk is. Wanneer er sprake is van minpunten of nadelen dan dien je deze ook te vermelden. Maak iets niet mooier dan het is want dan zullen mensen jou niet vertrouwen.
Op die manier zal er vertrouwen ontstaan en zal iemand eerder tot actie overgaan.
4. Besteed aandacht aan een goed design
Naast een goede vindbaarheid is een goed ontwerp ook erg belangrijk. Een website dient er overzichtelijk uit te zien. Daarnaast ook niet te schreeuwerig. Wanneer dit je niet lukt, dan kun je een website laten bouwen.
Je kunt hiervoor goed een freelancer van Fiverr gebruiken. Dit zal je veel geld laten schelen. Een conversiegerichte website laten maken zal je op die manier niet veel geld kosten. Een maatwerk website door een webdesigner in Nederland laten maken zal daarentegen kostbaar zijn.
Een mooi en goed design is eenvoudiger met goede webshop software. Shopify is op dit vlak in mijn opinie een echte aanrader. Daarnaast zorgt het gebruik van Shopify ervoor, dat je eenvoudig goedkope freelancers via Fiverr kunt vinden. Deze webshop software wordt namelijk wereldwijd gebruikt.
5. Voldoe aan de verwachtingen
Wanneer iemand op een website terechtkomt, dan heeft een persoon bepaalde verwachtingen. Het onderwerp en de informatie dienen overeen te stemmen met de verwachtingen. Zorg ervoor dat een website perfect aansluit op deze verwachtingen, want anders zal de bezoeker de website snel weer verlaten. Ga geen fan artikelen van Feyenoord verkopen op een Ajax website.
Jouw website is het visitekaartje van jouw bedrijf. Besteed dan ook voldoende aandacht aan jouw website of webshop zodat deze er tiptop uitziet.
One size fits all bestaat niet
Tenslotte wil ik nog opmerken, dat er geen conversiegerichte website bestaat die altijd voor iedereen werkt. De doelgroep en hetgeen je verkoopt speelt een grote rol.
Daarom is het van groot belang dat je jouw potentiële klanten goed kent. Dan kan je hier optimaal op inspelen. Werk dan ook intensief samen met degene die jouw website maakt. Alleen dan zal je resultaat behalen.