Doelgroep bepalen

Een doelgroep bepalen voor jouw producten of diensten klinkt eenvoudiger dan dit in de werkelijkheid is. Het risico dat je jezelf niet op de juiste doelgroep richt, ligt altijd op de loer. En in dat geval is er een grote kans dat je niet de omzet behaald die je zou kunnen behalen. 

Indien je jezelf richt op de ideale klant vergroot je de kans op succes enorm. Wil je een bedrijf beginnen, dan is de juiste doelgroep bepalen ontzettend belangrijk. Het bepalen van de doelgroep is dan ook een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan.

Richt je niet op een te grote doelgroep

Het is als ondernemer erg verleidelijk jezelf te richten op een grote doelgroep. Het risico hiervan is dat de boodschap die je wilt overbrengen te algemeen wordt. Je wilt in dat geval  verschillende doelgroepen te bereiken. Een doelgroep goed bepalen is een belangrijke factor voor succes. Door aan de slag te gaan met onderstaande tips bepaal jij je doelgroep op de juiste manier.

Dit kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk niemand of veel mindere mensen gaat bereiken.

Jouw boodschap wordt dan te algemeen, waardoor mensen niet geneigd zijn jouw product of dienst te gaan kopen..

Denk bijvoorbeeld aan een product gericht op gezondheid. Je kan jezelf dan al snel gaan richten op de doelgroep gericht op afvallen en op de mensen die gezond willen leven. Dit zijn echter twee verschillende doelgroepen die je met een verschillende verkoopstrategie dient te benaderen.

Een te grote doelgroep

Ga niet alleen op eigen inzichten en intuïtie af

Ga je een doelgroep bepalen, zorg er dan voor dat je jezelf echt specifiek richt op die groep mensen die je kan overtuigen met jouw verkoopboodschap.

Wat hierbij kan helpen is jezelf verplaatsen in jouw klanten. Jouw product of dienst dient een probleem op te lossen wat bij jouw klanten speelt. Het is hier essentieel dat het probleem ook echt erkent wordt. Vind jezelf dat er een probleem bestaat, maar vinden jouw potentiële klanten dit niet, dan zal het erg lastig worden jouw producten of diensten te verkopen.

Stel de juiste vragen aan jouw potentiële klanten

Wat je vaker tegenkomt is dat een eigenaar van een product of dienst zelf volledig overtuigd is van hetgeen wordt aangeboden. Dit is echter geen garantie dat degene die uiteindelijk van jou dient te gaan kopen er hetzelfde over denkt. 

Door vragen te stellen kan je er achter komen of potentiële klanten dezelfde opinie hebben zoals jij deze hebt. Welke vragen je dient te stellen hangt geheel af van hetgeen je wilt gaan verkopen. 

Wat je in ieder geval altijd zou moeten vragen, zijn de volgende vragen:

  • Zou een klant jouw product willen kopen?
  • Heeft hij of zij behoefte aan hetgeen jij aanbiedt?
  • Hoeveel is jouw product of dienst waard in de ogen van een potentiële klant?

Op deze manier kom je zoveel mogelijk te weten over wat anderen vinden van hetgeen jij aanbiedt.

Een doelgroep bepalen via vragen

Hoe kan je nu efficiënt een doelgroep bepalen?

Er zijn een aantal stappen die je dient te zetten, waarbij je jouw doelgroep steeds preciezer vaststelt. De groep potentiële klanten waar jij je op gaat richten wordt hier steeds kleiner. 

Daarbij dien je natuurlijk wel in de gaten te houden dat deze groep niet te klein wordt. In dat geval zal je misschien toch andere mensen of bedrijven aan jouw doelgroep dienen toe te voegen. Of, in het ergste geval, wordt jouw doelgroep wel heel erg klein, dan zou dit erop kunnen duiden dat de doelgroep voor hetgeen jij wilt gaan verkopen gewoonweg niet groot genoeg is. 

Heb je jouw doelgroep bepaald, dan kan je aan de slag met juiste verkoopstrategie om deze doelgroep te bereiken.

Kies je voor de zakelijke markt of consumentenmarkt?

Dit is direct een groot verschil. Wil je direct aan consumenten gaan verkopen of wil je jezelf gaan richten op bedrijven. Voor sommige producten en diensten kan je jezelf echter ook in later tijdstip op beide richten. 

Breng je bijvoorbeeld een nieuw product op de markt, dan kan je jezelf in eerste instantie direct richten tot consumenten. Bereik je op een gegeven moment voldoende naamsbekendheid, dan zou je de zakelijke markt kunnen toevoegen aan jouw doelgroep. 

Andersom zal dit erg lastig worden. Het is namelijk erg lastig om voet tussen de deur te krijgen bij bedrijven zolang ze jou niet kennen.

Wat is het probleem dat je wilt oplossen?

Zoals hierboven ook al aangegeven is het erg belangrijk om jezelf te verplaatsen in de klant. 

Wat is het probleem waarmee je jouw klant kan helpen.

Door dit helder en duidelijk uit te werken, krijg je direct meer inzicht in wat de groep mensen of bedrijven is waar je jezelf op wilt gaan richten.

Is het probleem dat je wilt oplossen bijvoorbeeld het tegengaan van overgewicht, dan helpt je dit in de volgende stap.

Een probleem oplossen

Bedrijven of mensen selecteren op basis van kenmerken en demografie

In de vorige stap heb je het probleem vastgelegd want je wilt gaan oplossen. In deze stap ga je dan bepalen voor welke groep mensen dit probleem in de praktijk speelt. Om terug te komen op het voorbeeld van het bestrijden van overgewicht, dien je dan de eigenschappen te gaan bepalen van mensen die in deze categorie vallen.

Mensen die lijden aan overgewicht zijn dan direct een groep mensen waar jij op kan richten. Maar bijvoorbeeld ook mensen die erg met overgewicht bezig zijn, maar niet direct te zwaar zijn. Mensen die aanleg hebben voor het aankomen kunnen ook interessant zijn. Het probleem kan zich zowel voordoen bij mannen of vrouwen, dus op dit punt kan je beide geslachten in jouw doelgroep opnemen. Tenzij je een product hebt wat zich specifiek op een bepaald geslacht richt.

Bepalen of jouw product of dienst bij een doelgroep past

Je hebt waarschijnlijk al wel een bepaalde prijs in jouw gedachten wat je wilt berekenen voor jouw product of dienst. In dat geval is het van belang dat jouw potentiële klant het bedrag ook wil gaan betalen voor jouw product.

Een selectiecriteria kan hier zijn een doelgroep op basis van een bepaald inkomen. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Het draait er ook om hoeveel waarde iemand hecht aan jouw product. 

Misschien is iemand met een lager inkomen wel eerder geneigd om meer geld aan jouw product uit te geven. Dit kan het geval zijn wanneer het probleem wat jij probeert op te lossen in de praktijk een groter probleem is voor mensen met een lager inkomen.

Een te lage prijs kan averechts werken

Niet alleen een te hoge prijs kan een probleem zijn. Prijs je jezelf of jouw product te goedkoop, dan kan dit worden geïnterpreteerd als zijnde kwalitatief slecht. Indien je achter jouw product of dienst staat, dan dien je hier ook een fatsoenlijke prijs voor te vragen.

Wel is het natuurlijk zo dat jouw product of dienst zich dient te verhouden tot prijzen van vergelijkbare producten of diensten. Je kan niet voor een product wat min of meer gelijkwaardig is met een ander product een dubbele prijs gaan vragen.

Aan de andere kant, wanneer jouw product zich onderscheidt, dan kan je hier wel een prijskaartje aan verbinden. 

Doelgroep bepalen en de prijs

Dit zal voor een klant een signaal zijn dat jouw product superieur is aan het concurrerende product. Bestaande klanten van concurrerende producten dien je te overtuigen om jouw product te gaan kopen. Een hogere prijs kan een signaal geven dat jouw product beter is.

Past hetgeen jij aanbiedt bij jouw doelgroep

Als je alle stappen hierboven hebt doorlopen, dan dien je zeker te stellen dat de doelgroep die je wilt bereiken de doelgroep is die je ook echt kan bereiken met jouw onderneming. Wil je bijvoorbeeld online gaan verkopen en een webshop beginnen, maar is de doelgroep voor jouw producten een leeftijdscategorie van 70+, dan zal dit geen goede match zijn.

Wie neemt de aankoopbeslissing?

Wat je wel altijd in  jouw gedachten dient te houden is degene die de aankoopbeslissing neemt.

Heb je een bijvoorbeeld een cosmetica product voor mannen, dan kan het best wel slim zijn om je te richten op vrouwen. 

Het zijn in de praktijk namelijk veelal vrouwen die een dergelijke aankoopbeslissing nemen voor hun man. Daarnaast zijn mannen op dit gebied vaak meer sceptisch dan vrouwen, waardoor de vrouwen een betere doelgroep kunnen zijn.

Aankoopbeslissing

Wat wij op deze plek willen zeggen is; durf te kiezen. Ga je jouw doelgroep te breed bepalen, dan loop je het risico dat je tussen wal en schip valt. Een specifieke en goed gedefinieerde doelgroep vergroot de kans op succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *