Een webshop is in mijn ogen een prima manier om geld te verdienen. Doordat je geen kantoorpand of winkelruimte hoeft te huren is de kans van slagen veel groter dan bij bijvoorbeeld een winkel of restaurant. Een webshop beginnen vergt echter wel de nodige voorbereiding, aangezien er veel concurrentie bestaat. Wat er zoal komt kijken bij het starten van een webwinkel kan je lezen op deze pagina.
De eerste stappen om een webwinkel te openen
Voordat je kunt beginnen, is inschrijven bij de kvk een must. Dit kost je echter slechts 50€ en daarna kan je direct aan de slag.
Wel is het verstandig om ook even het bestemmingsplan van de gemeente waar je woont te raadplegen. Dit om te voorkomen dat jouw webwinkel en hetgeen je wilt gaan verkopen in strijd is met het geldende bestemmingsplan. Echter, zeker in het begin wanneer de webshop nog geen grote omvang heeft zal dit in de meeste gevallen niet zo'n vaart lopen.
Beginnen met verkopen via jouw webshop
Een eigen webwinkel beginnen klinkt interessant. Waar je echter al snel achter zal komen is dat het niet eenvoudig is om direct veel bezoekers en kopers binnen te halen voor jouw webwinkel. Dit is essentieel bij elke vorm van online geld verdienen.
Dit is in mijn ogen direct de grootste uitdaging die je zal tegenkomen, naast dat je natuurlijk een professionele webshop dient op te zetten. Snel geld verdienen met een webshop is doorgaans voor slechts weinig mensen weggelegd.
Ga niet lukraak adverteren
De eenvoudigste oplossing is het adverteren via Google of social media. Dit is in mijn ogen echter een dure aangelegenheid. Een klant binnenhalen kan je op die manier heel veel geld kosten. De zogenaamde customer acquisition costs.
Indien je hier aan begint dien je er dan ook zeker van te zijn dat hetgeen je doet correct is. En dat is meer dan alleen een mooie advertentie opzetten en publiceren.
Aandachtspunten bij online adverteren
Het bepalen van de doelgroep is bijvoorbeeld uitermate belangrijk. Maar ook het kiezen van de juiste zoekwoorden waarvoor je de advertentie wilt weergegeven is uitermate belangrijk. Doe je dit niet specifiek genoeg dan zal het adverteren je heel veel geld gaan kosten en weinig opleveren.
Verkoop je in jouw webwinkel bijvoorbeeld uitsluitend voetbalschoenen, maar kies je als zoekwoord voor jouw advertenties het woord schoenen, dan zal je gaan betalen voor bezoekers die niet waardevol zijn. Hiermee kun je eenvoudig heel veel geld gaan verliezen.
En uiteindelijke is een webshop een manier om geld te verdienen en niet om geld te verliezen. Wees hier dan ook voorzichtig mee.
Het belang van organisch zoekverkeer
In mijn opinie is het binnenhalen van organisch zoekverkeer ondergewaardeerd. Met organisch bedoel ik de bezoekers die je gratis via Google binnenhaalt.
Ik heb zelf als freelancer voor verschillende startups gewerkt. Al deze startups beginnen direct met het ongelooflijk veel geld uitgeven aan advertenties via verschillende kanalen.
Wat echter bijna altijd ontbreekt is een goede strategie om organisch zoekverkeer binnen te halen. Gat je een webshop beginnen, dan is organisch zoekverkeer in mijn opinie uitermate belangrijk. In ieder geval voor de lange termijn strategie. In het artikel op reliablesoft wordt mijn mening bevestigd.
Organisch zoekverkeer is een tijdrovende aangelegenheid
Het probleem met organisch zoekverkeer aantrekken is dat iets is wat veel tijd in beslag neemt. En dan nog geeneens in de zin van dat je er veel uren in dient te steken, maar er gaat gewoonweg tijd overheen voordat je goede posities binnen Google gaat bereiken.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat dit echter wel absoluut noodzakelijk is voor de lange termijn. Je zou er zelfs al voordat je daadwerkelijk de webshop lanceert mee moeten beginnen.
Begin je bijvoorbeeld een jaar van te voren met een website waar je goede content publiceert en lanceer je daarna op dezelfde website jouw webshop, dan heb je direct bezoekers.
Wil je bijvoorbeeld dieet producten gaan verkopen, dan zou je eerst kunnen beginnen met een informatieve website over afvallen, gezond leven en ga zo maar door. Deze informatieve website kan je later dan eenvoudig naar een webwinkel kunt omzetten.
Online marketeers vinden organisch verkeer niet spannend
In mijn opinie is het echter voor online marketeers binnen de e commerce niet zo sexy om dit te doen. Zij maken liever mooie advertenties die direct bezoekers opleveren.
Of een social media campagne waarbij zij een groot budget ter beschikking hebben. Daarentegen is het schrijven van content en elke week verschillende artikelen publiceren niet zo leuk en spannend.
Interessante trainingen voordat je met een webshop begint
Ik kan je van harte aanbevelen om bijvoorbeeld eerst eens de internet succes gids te bekijken wanneer je wilt beginnen met een webshop.
In deze videotraining krijg je haarfijn uitgelegd wat ik hierboven bedoel en hoe je dit dient aan te pakken. Voor een bedrag van slechts 47€ krijg je toegang tot een online training waarbij je dit allemaal haarfijn wordt uitgelegd.
Deze training is in eerste instantie bedoeld om geld te verdienen via affiliate marketing. Het mooie van deze training is dat het een echte instapcursus is waarvoor er geen technische kennis is vereist. Daarnaast wordt alles helder en duidelijk uitgelegd en is het echt door iedereen te volgen en bovendien kun je direct alles wat je leert in de praktijk brengen.
Echter, wil je een webshop beginnen dan is de kennis die je via deze online training opdoet ontzettend waardevol. Het is dan ook een uitermate goede investering voor het starten van een webwinkel.
Een andere tip is het aanbieden van jouw producten op de website van Bol.com. Niet alleen kan je op die manier direct meer gaan verkopen, je creëert ook nog eens naamsbekendheid.
Ook voor dit thema bestaat er een meer dan prima videotraining, de Bol masterclass. Ook bij deze training geldt dat naast de kennis die je opdoet over het verkopen via Bol.com, je ook zeer nuttige kennis opdoet over allerlei zaken die van belang zijn binnen de e commerce.
Een praktijkvoorbeeld
Als je bijvoorbeeld eens kijkt naar de website van Coolblue. Op dit moment hebben zij ongeveer 8,5 miljoen bezoekers per maand. 30% hiervan, dus meer dan 2,5 miljoen bezoekers komen via Google.
Voor deze 2,5 miljoen websitebezoekers hoeven dus helemaal niks te betalen. Dat zijn iedere dag meer dan 80,000 gratis website bezoekers.
Mijn advies is dan ook, ga je een webshop starten, laat je dan niet gek maken door online marketeers.