Eigenschappen van een ondernemer

Je komt vaak lange lijsten tegen met benodigde eigenschappen van een ondernemer. Het nadeel van deze lijsten, soms met wel 20 vereiste eigenschappen, is dat niemand hier volledig aan zal voldoen. 

In onze ogen zijn er een aantal kritische eigenschappen van een ondernemer die je dient te bezitten. De rest is mooi meegenomen.

Aangeboren eigenschappen en persoonlijke ontwikkeling

Sommige eigenschappen kun je ontwikkelen of jezelf aanleren. Er zijn echter ook eigenschappen van een ondernemer, die je van nature dient te bezitten. 

Ben je iemand die absoluut niet van risico of onzekerheid houdt, dan zit het ondernemen waarschijnlijk gewoonweg niet in jouw bloed. Daar is uiteraard niks mis mee. Ga je dan toch ondernemen, dan kan je dat zelfs ongelukkig maken.

De vraag op deze plek is; Over welke eigenschappen dien je als ondernemer dan wel te beschikken? In andere woorden, wanneer is de kans dat je een goede ondernemer wordt het grootst?

Je dient een doorzetter te zijn

Ondernemen is leuk. Maar niet altijd eenvoudig. Zeker startende ondernemers zullen altijd tegen problemen aanlopen waar ze niet op hadden gerekend. 

En ook valt de omzet in het begin bijna altijd tegen. Ben je dan iemand die direct bij de pakken neer gaat zitten, of ben je iemand die niet opgeeft en er dan gewoonweg nog harder tegenaan gaat? Ben je de persoon die het snel opgeeft, dan zal ondernemen lastig worden.

Je dient ervan doordrongen te zijn dat simpel geld verdienen gewoonweg niet bestaat.

Eigenschappen van een ondernemer

Je dient van uitdagingen te houden

Het in loondienst zijn en maandelijks salaris te ontvangen, is de gemakkelijke weg. Dien je zelf jouw inkomen bij elkaar te verdienen? Dat vraag veel meer van jezelf. Dit is een uitdaging die je elke maand weer aan dient te gaan. 

Daarentegen ben je niet gebonden aan een vast salaris zoals je dat bij loondienst hebt. Je kan uiteraard ook veel meer verdienen. Maar je dient wel de persoon te zijn die deze uitdaging dient aan te gaan.

Geen angst voor risico`s hebben

Risico nemen hoort bij het ondernemen. Ga je een eigen bedrijf starten, dan heb je geen zekerheid dat deze onderneming succesvol gaat worden. Integendeel. De statistieken tonen aan dat de kans dat je niet succesvol wordt zelfs erg groot is. Veel startende onderneming stoppen binnen een periode van 3 jaar.

Ben je geen persoon die van risico`s houdt, dan dien je hiervan goed doordrongen te zijn. Stel jezelf de vraag of je een persoon bent die niet bang is voor risico, voordat je jouw bedrijf gaat inschrijven bij de kamer van koophandel.

Initiatief nemen

Ga je ondernemen? Dan dien jezelf initiatief te nemen. Zo dien je op zoek te gaan naar klanten. Maar ook producten of diensten zoeken en vinden die je kunt verkopen. 

Door de enorme concurrentie dien je iemand te zijn die out of the box durft te denken. Alleen op die manier zal je de concurrentie kunnen verslaan.

Flexibel en leergierig

Een opgesteld businessplan zal in de praktijk bijna nooit 100% overeenkomen met de realiteit.

Dit zorgt ervoor dat je jouw onderneming continu dient aan te passen en bij te sturen. 

Soms kan dit zelfs tegen jouw oorspronkelijke gedachten en ideeën ingaan. Hiervoor dien je open te staan. Het is uiteindelijk de klant die beslist of zij iets kopen.

En ook al denk jezelf dat een ander product beter is, dan dien je toch hetgeen je aanbiedt aan te passen aan hetgeen de klant wil.

Kenmerken ondernemer

Succesvolle ondernemers

Wat je bijna altijd terugziet bij succesvolle ondernemers is dat zij niet direct vanaf het begin succesvol zijn geweest. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van ondernemers die op dit moment succesvol zijn, maar in het begin op het randje van faillissement hebben gestaan. Wat een succesvol ondernemer hier kenmerkt is dat zij toch doorgaan. Wellicht met een nieuw idee en hier keihard voor willen werken.

Stapsgewijs beginnen met ondernemen

Het internet biedt veel kansen om te beginnen als ondernemer. Het grote voordeel hiervan is dat je dit gewoon kan uitproberen naast een vaste baan. Dit maakt de stap om daadwerkelijk te gaan ondernemen vele malen kleiner. 

Zo kun je bijvoorbeeld eerst eens via Bol gaan verkopen. Maar ook kan je jezelf gaan toeleggen op affiliate marketing.

Op die manier kan je voor jezelf testen of ondernemen iets voor jou is. Is het bijvoorbeeld zo, dat indien je de eerste maanden weinig verkopen realiseert en je hierdoor gedemotiveerd van raat? Dan is ondernemen waarschijnlijk niet iets voor jou. Dit kan je prima uittesten met zowel het verkopen via Bol.com of het starten met affiliate marketing.

En naast dat je er dan achter komt of je over de benodigde eigenschappen beschikt, kan je hiermee ook gewoon geld gaan verdienen. Dit kan bijvoorbeel de opweg zijn naar het starten van een webshop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *