Google ranking

Een goede Google ranking is onmisbaar voor elke website, webshop of blog. Staat jouw website of blog met belangrijke zoekwoorden niet op de eerste pagina van Google? dan zal je veel bezoekers mislopen. 

De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina en zullen jouw website dus niet tussen de Google zoekresultaten zien staan. 

Google

Als je het over internet zoekmachines hebt, dan is de eerste waar bijna iedereen aan denkt: Google. Waar er in het verleden er nog andere populaire zoekmachines waren, zoals altavista en Yahoo, is Google op dit moment veruit het populairst. The search van Google is inmiddels een begrip.

Veel mensen zoeken informatie via Google. En dan wil je natuurlijk met jouw blog en website hoog in Google`s  zoekresultaten verschijnen. En dan het liefst natuurlijk op de eerste plek. Ga je een webshop beginnen? Dan is de Google ranking extreem belangrijk.

Hoe werkt Google?

Google werkt via zogenaamde spiders. Deze spiders gaan het internet af, waarbij websites worden gecrawld. Via dit proces worden er data van de websites opgeslagen in de databases van Google. Deze databases worden gebruikt voor de search engine van Google.

Het is dus niet zo dat als je een zoekterm ingeeft bij Google, dat Google daadwerkelijk het internet gaat afspeuren. Dit is als het ware al op voorhand gedaan.

Het gebruik van Google search console verschaft veel waardevolle informatie. Op die manier kan je zien op welke zoekwoorden jouw website goed rankt. 

Gestructureerde data

Het is dus uitermate belangrijk dat de Google spiders in staat zijn om jouw website of blog te crawlen. Hierbij wordt de term gestructureerde data gebruikt. Je dient de data op een bepaalde manierte structureren, zodat deze kan worden gelezen en verwerkt. Is dit niet mogelijk, dan wordt de data niet in de Google database opgeslagen en zal dus ook niet zichtbaar worden in de zoekmachine resultaten.

Google ranking gestructureerde data

De insteek van Google is dat een website van belang moet zijn voor een websitebezoeker. Zij bevelen dan ook aan om je te richten op de inhoud en kwaliteit van de website en niet specifiek te proberen de Google zoekmachine te beïnvloeden. 

De juiste zoekwoorden gebruiken.

Om te zorgen dat je niet van start gaat met een mission impossible, is het van belang een zoekwoorden onderzoek te doen. Voor sommige zoekwoorden zal het echter zeer lastig zijn om een hoge Google ranking te bereiken. 

Zeker als je gaat concurreren met grote bedrijven die met grote budgetten en resources werken.  In dat geval is het verstandig om een zoekwoord uit te kiezen, dat een iets lager zoekvolume heeft, maar waar het nog wel mogelijk is om een hoge Google ranking te bereiken.

Ranking factoren

De algoritmes van Google gebruiken meer dan 200 factoren, die worden beoordeeld voor een ranking van een website. Welke dat precies allemaal zijn is niet bekend. Indien dit bekend zou worden, dan zou het geheim van Google als het ware op straat komen te liggen. 

Bovendien veranderen de Google ranking factoren continue. Bijna elk kwartaal worden er wel wijzigingen doorgevoerd

The complete details of the Google search algorithm are a big secret. 

Er zijn wel een aantal factoren, waarvan in het algemeen wordt aangenomen dat deze een belangrijke rol spelen. Dat zijn:

  • Snelheid en kwaliteit van de website.
  • De kwaliteit van de content.
  • Interne links.
  • Externe links.

Dit zijn ook factoren die zelf goed te beïnvloeden zijn. Op het moment dat je goed scoort op deze 4 criteria, dan zal jouw  website al een goede positie in Google innemen. Tenzij je probeert te ranken binnen Google, met zoekwoorden waarvoor veel concurrentie bestaat. 

Snelheid en kwaliteit van de website.

Dit is een belangrijke factor voor het ranken van een website Op zich heb je dit natuurlijk zelf in de hand. Het is echter wel een factor, waar enige technische kennis van pas komt. Dat neem niet weg dat er een aantal basisinstellingen zijn, die je zeker zelf goed kunt instellen.

Daarnaast is een goede snelheid voldoende en is het niet nodig de snelste te zijn.

Belang snelle website
  1. Kies een goede hosting provider.
  2. Zorg voor een goede cache plugin.
  3. Zorg dat je de foto`s op de website comprimeert.
  4. Maak gebruik van een zogenaamde CDN provider. 

Het begint allemaal met de juiste hosting provider. Heb je een hosting provider die geen snelle servers ter beschikking heeft, dan kan je van alles proberen, maar dan zal jouw website natuurlijk nooit echt snel worden. 

Gelukkig hoeft dit niet duur te zijn. Neostrada biedt bijvoorbeeld een goede kwaliteit hosting aan, voor een laag bedrag per maand. Voor nog geen euro per maand heb je al een hosting pakket. 

Voor het veel gebruikte WordPress zijn er een aantal plugins die helpen de snelheid van de website te verbeteren. Hiermee is een redelijke snelle website eenvoudig te realiseren.

Het belang van een goede cache

De caching technologie is vrij complex. Dat hier toch goede gratis plugins voor beschikbaar zijn, is op zich best wel verrassend. 

Op het moment dat iemand jouw website bezoekt, worden er op de achtergrond allerlei processen uitgevoerd. Dit wordt vervolgens in een HTML bestand verwerkt om zo jouw website goed weer te geven. 

Een caching plugin zorgt ervoor dat al deze taken niet elke keer opnieuw hoeven te worden uitgevoerd. Er wordt één keer een HTML bestand aangemaakt, wat vervolgens voor alle bezoekers wordt gebruikt, Dit bespaart dus ontzettend veel tijd waardoor de website veel sneller wordt. 

Wel dien je erbij het gebruik van een dergelijke plugin rekening mee te houden, dat als je iets verandert aan de website, de cache overnieuw moet worden aangemaakt. Doe je dat niet, dan worden de laatste wijzigingen niet zichtbaar.

Een van de meest populaire plugins is de W3 total cache. Er zijn echter nog vele andere. Het is lastig om door de bomen het bos te zien, omdat natuurlijk iedereen van zijn eigen plugin zegt, dat deze de beste is. Bovendien hoeft het niet zo te zijn, dat voor iedere website dezelfde cache plugin de beste is. Het is verstandig om hier gewoon mee te testen, met verschillende plugins en dan te kijken welke het beste resultaat geeft.

Kwaliteit van de content

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste. Zeker op langere termijn. Goede, informatieve content trekt bezoekers. Bovendien zullen bezoekers meer tijd spenderen op de website, wat voor Google een indicatie is dat het artikel of de pagina relevant is.

De kans dat andere websites of blogs naar jouw website verwijzen worden hierdoor vele malen groter.

Google ranking en content

Bovendien dienen de pagina`s en berichten goed te zijn opgezet. Hiermee bedoel ik dat de gegevens zogenaamd gestructureerd zijn. Dit houdt in, dat je de juiste title tags gebruikt, waaruit Google kan afleiden waarover jouw artikel of pagina gaat. 

Bovendien zullen jouw artikelen of pagina`s bijhoorlijk wat tekst moeten bevatten. De tijden dat je een hoge Google ranking kon bereiken, met een korte tekst, zijn echt voorbij. Voor zoekwoorden met veel concurrentie moet je denken aan een tekst van meer dan 2,000 woorden. Dit is niet altijd even eenvoudig, om een goede tekst te schrijven van deze lengte. 

Indien je hier niet goed in bent, dan zal je moeten overwegen een tekstschrijver in te huren.

Backlinks

Een backlink is een link van een andere website of blog naar jouw website. Dit is voor Google een belangrijke indicator, dat jouw website informatief is en goede content bevat. Jouw website wordt dan gezien als een website met veel autoriteit. En de website autoriteit is misschien wel een van de belangrijkste factoren voor een goede Google ranking. 

Zoals eerder al aangegeven, heeft Google een benadering vanuit gebruikers oogpunt. Veel backlinks naar jouw website geven Google een indicatie dat jouw website een goede website is voor de gebruikers en zal dus ook hoger gaan ranken.

Het is wel belangrijk om in de gaten te houden waar jouw backlinks vandaan komen. Komt er een backlink van een spammy website, dan zal je dit niet helpen. Integendeel, backlinks vanuit slechte websites, zal op termijn een negatieve invloed hebben op de Google ranking.

Backlinks kopen

Het kan soms verleidelijk zijn backlinks te kopen. Dit kan vrij eenvoudig en is erg goedkoop. Via bijvoorbeeld Fiverr koop je voor een paar euro honderden backlinks. 

Wat er dan echter vaak gebeurd, is dat er automatisch via bepaalde programma`s, backlinks worden geplaatst op allerlei rare websites. Dit is iets wat je absoluut niet wilt. 

Blackhat SEO

Op termijn kan het er zelfs toe leiden, dat je op de zwarte lijst van Google komt te staan. En hier kom je niet zomaar weer vanaf.  Deze methode wordt ook wel Black Hat SEO genoemd. Nogmaals, begin hier niet aan. Je krijgt er gegarandeerd spijt van!  

Links vanuit verschillende social media accounts is een eenvoudige methode om de eerste backlinks voor jouw website te verkrijgen. Bovendien hebben social media sites een hoge autoriteit binnen Google, wat het ook direct waardevolle backlinks maken. 

Interne links

Dit is een vrij eenvoudige opgave. Door op jouw website links te plaatsen tussen de verschillende pagina`s en berichten, geef je Google als het ware een indicatie, dat het om waardevolle informatie gaat.

Deze links moet je wel echt in de tekst verwerken en linken op de desbetreffende titel van de pagina of bericht. Lukraak een link plaatsen op een totaal ander woord zal niet helpen.

Ook dien je de structuur in de gaten te houden. Een goede en doordachte interne linkstructuur gaat je echt verder helpen.

Internet marketing

Heb je al het bovenstaande goed voor elkaar, dan ben je klaar om echt aan de slag te gaan met internet marketing. Je zult namelijk zien, dat je redelijk wat bezoekers op je website gaat krijgen en dan kan je bijvoorbeeld de affiliate marketing revolutie van de internet succes gids gaan toepassen. 

Om de nieuwe Enzo Knol te worden, zal je echter heel wat  bezoekers naar jouw website moeten trekken. Dit is heden ten dage niet zo eenvoudig meer. Tenzij je gaat werken met hoge budgetten en bijvoorbeeld Google adwords gaat inzetten. Dat is het verschil tussen SEO en SEA

Conclusie

Je kunt zelf veel doen om een hoge Google ranking te bewerkstelligen. Met name de kwaliteit en hoeveelheid informatie die beschikbaar is op jouw website is iets wat je volledig zelf in de hand hebt.

Interne links en backlinks, is ook iets waar jezelf mee aan de slag kunt. Dit hoef je echt niet uit te besteden aan iemand anders, die daar soms veel geld voor rekent. En dan is het natuurlijk maar afwachten, of je ook daadwerkelijk de backlinks krijgt die je wilt hebben. 

De website snelheid kan jezelf ook beïnvloeden, maar kan soms een technisch verhaal worden. Wanneer je hier niet helemaal in thuis bent kan dit een lastig aspect zijn om te optimaliseren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.