Het lijkt wellicht een simpele vraag. Maar hoe verkoop ik een product nu eigenlijk? Hier komt veel meer bij kijken dan dat je zou denken. Het soort product dat je wilt gaan verkopen speelt hierbij ook een belangrijke rol.
Wetgeving
Je zou ten eerste dienen te kijken naar de wetgeving. Mag je het product dat je wilt verkopen, wel zonder meer verkopen. Wellicht heb je een vergunning nodig of dien je het product te registreren.
Zo mag je niet zomaar farmaceutische producten gaan verkopen. Wanneer je met voedingsmiddelen aan de slag gaat, dan krijg je ook te maken met verschillende voorwaarden en heb je eventueel zelfs een vergunning nodig.
Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat, zou je eerst zeker moeten stellen dat je voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving. Voordat je verder gaat met hoe verkoop ik een product, dien je eerst te beoordelen of je een product wel mag verkopen.
Waar ga je een product verkopen?
Je hebt tegenwoordig veel meer plekken waar je producten kunt verkopen, dan dat dit in het verleden het geval was. De eerste keuze die je dient te maken, is het online of offline verkopen. Of eventueel een combinatie. Dit kan beide kanalen ontzettend versterken.
Als je ook online aan de slag gaat, dan heb je ook weer verschillende keuzes. Je kunt een eigen webshop gaan opzetten, gaan verkopen via social media of je kunt jouw producten aanbieden op verschillende marktplaatsen zoals Bol of Amazon.
Het één sluit het andere echter zeker niet uit. Persoonlijk ben ik van mening dat het verkopen via zoveel mogelijk kanalen de voorkeur geniet. Op die manier zal je namelijk ook meer naamsbekendheid verkrijgen.
Via Bol.com heb je direct toegang tot miljoenen potentiële klanten. Leer hoe je jouw producten op het platform van Bol.com kunt verkopen.
De voordelen van jouw product
Je dient goed na te denken over hetgeen jouw product biedt aan een klant. In een ideale situatie is er sprake van een algemeen bekend probleem, waarvoor jouw product een oplossing biedt. Van groot belang is dan wel, dat het probleem dan ook echt als probleem wordt ervaren.
Vaak wordt er een probleem onderstelt, maar de consument ziet het eigenlijk niet echt als een probleem. In een dergelijke situatie dien je dan als het ware eerst de markt te creëren voor jouw product. En als je voor jezelf de vraag hoe verkoop ik een product wilt beantwoorden, dan zijn dit de moeilijkste verkopen.
Je dient een probleem echt wel breed te zien. Als er bijvoorbeeld alleen maar dure alternatieven op de markt zijn, dan lost de komst van een betaalbaar product ook een probleem op. Of dat er alleen producten bestaan, die niet eenvoudig te gebruiken zijn. Dan lost een eenvoudig product ook een probleem op.
Marktonderzoek doen
Als je het goed wilt aanpakken, dan zou je een soort van marktonderzoek dienen te doen. Tijdens een marktonderzoek kom je erachter wat er speelt bij de consumenten.
Doorgaan is een marktonderzoek best wel kostbaar. Aan de andere kant kan het voorkomen, dat je grote fouten gaat maken, die je nog meer geld gaan kosten.
Zeker als hetgeen jij wilt gaan verkopen een grote investeering vergt, dan zou ik eerst wat geld uitgeven aan een marktonderzoek. Zeker bij een geheel nieuw product is dit verstandig. Ga je een bestaande productlijn uitbreiden, dan wordt dit minder belangrijk.
Kruipen, lopen, rennen
Ik ben erg voorstander van de strategie kruipen, lopen rennen. Wat ik hiermee bedoel, is dat wanneer je een product gaat verkopen, dat je eerst klein begint. Dit geeft je de mogelijkheid om feedback van klanten te verzamelen. Vaak zal je toch het een en ander aan dienen te passen om meer verkopen te realiseren.
Op het moment dat je de eerste feedback hebt ontvangen, dan kun je jouw strategie en wellicht het product of de dienst aanpassen. Dit zal dan een beter resultaat gaan opleveren. Indien dit ook echt zo is, dan kan je de fase inzetten dat je gaat rennen. Hiermee bedoel ik dat je meer geld kunt gaan uitgeven aan marketing en social media.
Begin je direct met het uitgeven van veel geld,. maar slaat jouw product niet aan, dan zal je heel veel geld gaan verliezen. Voor startende ondernemers betekent dit vaak ook direct het einde. Dan is de vraag hoe verkoop ik een product niet langer relevant.
Mijn ervaring en advies
Helaas heb ik op dit vlak voldoende voorbeelden gezien. Tijden mijn consulting werkzaamheden probeer ik ondernemers dan ook altijd te overtuigen om klein te beginnen. De consument is nu eenmaal wispelturig. Je kunt iets gaan verkopen waarvan je overtuigt bent dat het een succes gaat worden, maar in de praktijk pakt het dan soms toch geheel anders uit.
Ethiek bij het verkopen
Persoonlijk wil ik alleen goede producten verkopen. Ik ga geen producten verkopen, waar ik wellicht goed geld mee kan verdienen, maar waarvan ik weet dat het eigenlijk helemaal geen goed product is. Dit is een stukje ethiek, wat je op de langere termijn verder zal helpen.
Vanuit dit oogpunt zijn reviews van klanten ook erg belangrijk. Op het moment dat je slechte reviews ontvangt, dan kun je het op termijn wel vergeten. Succesvolle producten zijn producten waar jij geld aan verdient en waar de klant tevreden over is.
Luisteren naar de klant
Luisteren naar de klant is extreem belangrijk. Wat jij vind van het product of dienst die je verkoopt, is eigenlijk niet zo relevant.
Het gaat erom wat potentiële klanten en potentiële afnemers ervan vinden. Goed luisteren is daarom ook extreem belangrijk voor een succesvolle verkoop. Zorg ervoor dat je feedback van klanten serieus eemt.
Ondernemers zijn regelmatig dermate overtuigt van hun eigen product, dat zij niet goed naar de potentiële koper luisteren. Een goede verkoper doet dat juist wel.
Branding en marketing
Op langere termijn is branding en marketing erg belangrijk. Wanneer je als bedrijf zijnde een goed imago hebt, dan zal het eenvoudiger worden om nieuwe producten te gaan verkopen. Dit is echter niet iets wat je binnen een paar maanden voor elkaar hebt. Hier gaat vaak jaren overheen.
Herkenbaarheid is hier extreem belangrijk. Alle marketingboodschappen dienen een soortgelijke boodschap te bevatten. Op die manier creëer je een identiteit voor jouw onderneming. Hierbij dien je goed te letten dat de boodschap goed aansluit bij jouw doelgroep. Laat zien waar je als onderneming voor staat. En maakt dat in de praktijk ook waar. Dan zul je jezelf niet langer hoeven af te vragen hoe verkoop ik een product.