Inspiratie voor ondernemers is essentieel om een succesvol bedrijf op te bouwen. Inspiratie is echter vaak iets ongrijpbaars. Wanneer je actief op zoek gaat naar een product of dienst om deze te gaan verkopen, dan lukt dat niet.
Daarentegen is het vaak zo, dat iets opeens invalt wat een ontzettend goed idee blijkt en wat je binnen jouw bedrijf kunt gebruiken. Inspiratie voor ondernemers is soms iets ongrijpbaars.
Affiliate marketing
Bij affiliate marketing speelt inspiratie voor ondernemers een hele belangrijke rol. Doordat de weg naar succes het produceren en publiceren van goede content is, dien je hiervoor inspiratie op te doen. Er zijn verschillende tools om zoekwoorden onderzoek te doen, maar vaak zijn het toch de ingevingen die het meest succesvol zijn.
Hoe pak ik dit persoonlijk aan?
Zelfs start ik met het scrollen door vergelijkbare websites. Door over relevante onderwerpen te lezen, zie je allerlei eventuele zoekwoorden voorbijkomen. Deze zoekwoorden kan je dan weer ingeven binnen Google om te bekijken wat de websites en pagina`s zijn die verschijnen. Op deze manier maak ik een lijste van mogelijk interessante thema`s.
Echter, als jezelf iets interessant vindt, maar er is verder niemand binnen Google die op deze woorden zoekt, dan zal het je niks opleveren. Je dient dus onderzoek te doen naar de zoekvolumes van de woorden die je wilt gaan gebruiken voor het publiceren van content. Zelf gebruik ik hiervoor Semrush.
Maar er zijn ook andere programma`s die je hiervoor kunt gebruiken. Persoonlijk ben ik van mening dat Semrush het beste is op dit gebied. Omdat dit het allerbelangrijkste is voor een website, vind ik het ook verstandig om hier geld aan uit te geven om te zorgen dat je op dit gebied de beste tools bezit.
De juiste tools gebruiken
Via Semrush kun je ook eenvoudig bekijken wat de organische zoekwoorden zijn van een website. Op die manier doe je heel snel inspiratie op als ondernemer. Je dient uiteraard wel zeker te stellen dat eventuele zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf. Anders heb je er nog niks aan. Eventuele websitebezoekers die eigenlijk op zoek zijn naar iets heel anders dan hetgeen jij verkoopt, zijn eigenlijk zinloos.
Het belang van organische bezoekers
Een eigen bedrijf starten is spannend. Wat ik zelf regelmatig in de praktijk heb gezien, is dat startups heel veel geld uitgeven aan advertenties op social media. Organische bezoekers trekken wordt vaak niet op waarde geschat.
Terwijl ik persoonlijk van mening ben, dat organische bezoekers essentieel zijn voor het succes van jouw bedrijf.
Indien Amazon voor alle bezoekers die zij op dit moment trekken zou dienen te betalen via advertenties, dan zouden zij niet winstgevend zijn. Zijn ontvangen maar liefst 1,3 miljard bezoekers per maand, zonder dat zij hiervoor betalen. Om dergelijke aantallen bezoekers via social media te trekken zou een vermogen kosten.
Tips voor het publiceren van content
Op deze plek wil ik een aantal tips met je delen, die voor mij persoonlijk werken. Ik werk niet echt met een contentkalender. Wel heb ik een lijst van onderwerpen en zoekwoorden, waarover ik content wil gaan schrijven. Ik zorg ervoor dat ik deze lijst altijd bij de hand heb. Het kan zomaar zijn dat er iets te binnen schiet en dan dien je dit direct vast te leggen.
Periodiek probeer ik dan mijn lijst te bewerken, om te bekijken of het zinvol is om over dergelijke onderwerpen een blogpost te publiceren. Hierbij speelt naast het volume ook de moeilijkheidsfactor een rol. Ook hieromtrent vind je binnen Semrush veel waardevolle informatie.
Ik zorg dat ik altijd minimaal een vijftal thema`s tot mijn beschikking heb, waarover ik content kan publiceren. Op die manier voorkom ik dat ik geforceerd op zoek dien te gaan naar onderwerpen. Dat werkt namelijk niet. De kans is dan groot dat je niet iets kunt vinden waarover je content kunt schrijven.
1. Content schrijven op de juiste momenten
Ieder mens is verschillend. Je hebt mensen die vroeg in de ochtend het meest productief zijn. Anderen, waartoe ik zelf ook behoort, zijn weer meer productiever in de avond. Ik probeer altijd mijn meest productieve uren te reserveren om content te producten. Daarbij helpt het mij persoonlijk om eerst te gaan sporten, zodat je jouw hoofd leeg maakt en dan aan de slag gaan. Dit kan enorm helpen bij inspiratie voor ondernemers.
Als je jouw meest productie uren gebruikt, dan zal je direct zien dat je veel meer content kan produceren. Soms besteed je uren aan een artikel en het wil maar niet lukken. Als je echter de juiste motivatie en mindset hebt, dan heb je binnen een uur meerdere artikelen gereed om te publiceren.
Jezelf dwingen om een blogpost te schrijven werkt niet. Indien je er echt geen zin in hebt, of je hebt niet de juiste motivatie, dan kan je op dergelijke momenten beter even iets anders gaan doen.
Inspiratie voor ondernemen is als zelfstandig ondernemer erg belangrijk. Benut dan ook de tijdstippen dat je vol motivatie zit. Vanuit huis werken biedt het voordeel dat jezelf jouw tijd kunt indelen.
2. Laat je niet afleiden
Wanneer je aan de slag gaat, zorg er dan voor dat er geen sprake is van afleiding. Zet je telefoon gewoon op de vliegtuigstand en kijk niet op social media en dergelijke. Indien je dat wel doet, dan is de kans dat de inspiratie voor ondernemen op dat moment als zon voor de sneeuw verdwijnt.
En wees nu eerlijk, je kunt toch best een paar uur zonder telefoon of social media?
Ik kan je ook de anti productivieitstraing op dit gebied aanbevelen. Deze training helpt je om zoveel mogelijk uit jouw tijd te halen. Deze training helpt ook om een zo goed mogelijke onderneming op te zetten. Vaak besteden we veel tijd aan zaken die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn en dat dienen we te voorkomen.
3. Interesses te gelden maken
Geld verdienen is leuk. Nog leuker en ook eenvoudiger is wanneer je dat doet, met iets dat je leuk vindt. Door affiliate marketing toe te passen op thema`s waarin je echt geïnteresseerd bent, wordt het allemaal veel leuker. Denk hier goed over na, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat.
Door een bedrijf te maken dat aansluit bij jouw interesses, wordt de kans op succes vele malen groter en wordt het ook gewoon allemaal veel leuker. Bovendien zullen jouw klanten merken dat je passie hebt voor hetgeen je doet. Zeker bij vrouwelijke ondernemers is dit het geval. Op deze manier wordt inspiratie voor ondernemers vinden veel eenvoudiger.