Logo ontwerpen

Doordat er steeds meer mensen besluiten om als zelfstandige door het leven te gaan, is een logo ontwerpen iets waar veel vraag naar is. Elke onderneming heeft een logo nodig. Ook al ga je aan de slag als zzp`er, of start je een eenmanszaak, een logo is iets wat je gewoonweg nodig hebt.

Het belang van een goed logo

Een goed logo zorgt ervoor dat jouw onderneming herkenbaar is. Een perfect logo zorgt ervoor dat wanneer iemand dit ziet, dat zij gelijk weten om welk bedrijf het gaat. Bijna iedereen die het logo van Google of Apple ziet weet direct om welk bedrijf het gaat. Zo is het logo van Apple extreem waardevol.

Het professionele logo van jouw onderneming zal daarnaast direct vertrouwen scheppen bij jouw potentiële klant. Waneer je een bedrijfsnaam gaat bedenken denk dan ook direct na over een bijpassend logo.

Hoeveel kost het ontwerpen van een logo

Een logo ontwerpen kan van gratis tot vele honderden, of zelfs duizenden, euro`s kosten.

Indien je zelf aan de slag gaat met een programma zoals Canva, wat je uitstekend voor dit soort ontwerpen kunt gebruiken kun je zelf jouw logo ontwerpen.

Kosten van een logo ontwerpen

Wel dien je dan de nodige creativiteit te bezitten, om daadwerkelijk een uniek logo te ontwerpen. In plaats van het zelf doen, kan je ook een freelancer inhuren.

Een freelancer in Nederland zal zo tussen de 35€ en 70€ per uur in rekening brengen. Dan hangt het grotendeels van jezelf af hoe snel je tevreden bent met een ontwerp. Dient dit vele malen te worden aangepast, dan kunnen de kosten alsnog flink oplopen.

Een logo via Fiverr

Een logo ontwerpen door een freelancer van Fiverr is ook mogelijk. Het uurtarief zal dan vele malen lager uitvallen. Je bent hoogstwaarschijnlijk slechts een paar tientjes kwijt voor het ontwerp. Voor een bedrag van tussen de 8€ en 20€ heb je al een logo ontwerper die logo`s voor jou kan ontwerpen.

Je dient er dan echter wel rekening mee te houden dat je duidelijke instructies dient te geven. Eigenlijk dien je bij het gebruik van Fiverr zelf al een idee te hebben hoe het eruit dient te gaan zien. 

Op basis van duidelijke instructies kan je echter ook via Fiverr een mooi logo in jouw bezit krijgen. Je kan ook een eigen logo ontwerp verstrekken op basis wat als basis kan dienen voor de freelancer.

Verschillende ontwerpen om te kunnen kiezen

Omdat freelancers via Fiverr erg goedkoop zijn, kan je ook meerdere freelancers een logo laten ontwerpen. Op die manier kan je dan aan het einde kiezen voor hetgeen je zelf het mooiste vindt. 

Waar dient een logo voor?

Een logo komt op vele plekken terug. Uiteraard wordt het zichtbaar op een website. Maar ook in mails, social media, internet marketing, facturen, eventueel t shirts en andere communicatie komt het logo zichtbaar terug. Het dient er dus professioneel uit te zien, want het is vaak toch een eerste impressie van jouw onderneming. 

En komt dit niet goed over, dan begin je direct op verkeerde voet. Een hoge kwaliteit en een hoge resolutie is dan ook een vereiste.

Belang van een goed logo

In dit geval betekent een hoge kwaliteit echter niet dat dit je per definitie veel geld dient te kosten.

Aandachtspunten bij het ontwerpen

Er zijn een aantal standaard aandachtspunten die je in overweging dient te nemen wanneer je een logo gaat ontwerpen

  • Het is van belang dat de lay out past bij jouw onderneming. Heb je een sportschool, ga dan geen fastfood in jouw logo ontwerpen. Het logo dient eigenlijk al iets te zeggen over jouw onderneming. Het zou een indicatie dienen te geven in welke branche je actief bent. Dit is zowel van belang voor een fysiek bedrijf maar ook indien je een webshop gaat beginnen.
  • Lettertypen en kleuren dienen te passen bij de algemene identiteit van jouw onderneming
  • Door snel even een logo te maken loop je kans dat je niet het maximale eruit haalt. Hierbij dien je ook niet te vergeten, dat indien je later voor een ander logo gaat kiezen, je deze op veel plekken dient te veranderen. Daarnaast verlies je dan ook de opgebouwde naamsbekendheid op basis van een logo. Vooral kleine bedrijven maken nogal eens deze fout.
  • Het is ook van belang dat een ontwerp tijdloos is. Kijk dus uit met verwerken van jaartallen, tenzij het om het jaartal van oprichting gaat. Bijvoorbeeld een logo van het wk 2020  kan je niet gaan gebruiken in 2024.
  • Opvallend en herkenbaar is een andere voorwaarden. Daarentegen dien je ook weer uit te kijken dat het niet te complex wordt. Dat kan mensen weer afstoten. Kijk maar eens naar de logo`s van Apple en Google. Deze zijn eigenlijk gewoonweg erg eenvoudig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *