Marktanalyse

Een goede marktanalyse is extreem belangrijk om uit te voeren, voordat je begint met het verkopen van een dienst of product. Je dient inzicht te hebben in de markt om succesvol te zijn. Anders vaar je als het ware blind, hetgeen nooit een goed idee is. Wanneer je gaat starten met een eigen bedrijf, dan is dit ook heel belangrijk.

Toepasbaarheid

Een marktanalyse dien je bij alle mogelijke soorten ondernemingen toe te passen. Of je nu een restaurant begint, een winkel of je gaat online ondernemen. Zelfs bij het toepassen van affiliate marketing is het van belang om een marktanalyse uit te voeren. Je dient dan zowel te kijken naar de markt voor de producten die je wilt gaan promoten, maar ook de concurrentie waar je mee te maken krijgt op het gebied van affiliates. 

Dit geldt voor elke vorm van online ondernemen. Ook al laten verschillende studies zien dat de e Commerce nog sterk zal gaan groeien in de komende jaren, dat is geen garantie dat de markt ook klaar is voor jouw bedrijf.

Wat is jouw markt?

Bij de definitie van marktanalyse neemt het woord markt een belangrijk plek in. Want was is nu jouw markt? Dit lijkt een eenvoudige vraag, maar is in de praktijk best lastig te beantwoorden. Het gaat erom dat je specifiek bent.  Des te specifieker de markt, des te beter je deze kunt bedienen.

Wanneer je nog niet geheel zeker bent wat nu jouw markt is, dan kun je ook een marktanalyse uitvoeren voor verschillende markten. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan verschillende leeftijdsgroepen, interesses en dergelijke. Op die manier kan je achterhalen wat voor jou nu de beste markt is.

Wat wil je analyseren

Een marktanalyse model dient een vraag te beantwoorden.

Veelal zal de vraag zijn, hoe je de hoogste omzet kunt behalen, wat de beste verkoopprijs is, of wat je eventueel zou kunnen afzetten. Dit alles zorgt ervoor dat je jouw marketingbudget zo efficiënt mogelijk kunt inzetten. Maar ook krijg je inzicht in hoe realistisch jouw plannen zijn. Het is namelijk ook van belang dat je kritisch bent ten opzichte van jezelf. Ga geen markt creëren die er eigenlijk niet is. Dit best verleidelijk omdat je heilig overtuigd bent van jouw ideeën en plannen.

Marktanalyse uitvoeren

Marktanalyse tools

Er zijn een aantal tools die je kunt gebruiken. Dan gaat het name om informatie die je nodig hebt. Er zijn verschillende websites die je kunt raadplegen. Het CBS heeft bijvoorbeeld erg veel informatie wat je verder kan helpen. Maar ook banken voeren regelmatig brancheonderzoeken uit waarvan je kunt profiteren.

Algemene informatie kan je ook nog achterhalen via de kvk. Zo kan je bijvoorbeeld jaarrekeningen opvragen van concurrenten.

De beste informatie krijg je echter door zelf jouw potentiële klanten te vragen. Dit is echter de meest tijdrovende en kostbare manier van verzamelen van marktgegevens. Daarnaast dien je dit ook goed aan te pakken, zodat je daadwerkelijk de gegevens ontvangt waarnaar je op zoek bent. 

Je dient een goede enquête op te stellen om dit voor elkaar te krijgen. Dit kun je tegenwoordig ook prima doen via social media. Denk er ook dan goed over na, wat je wilt weten over een bepaalde markt.

Een goed stappenplan maken

Een marktanalyse voorbeeld kan er als volgt uitzien.

  1. Bepaal jouw markt en doe dit zo specifiek mogelijk. Bij het bepalen van de markt dien je te kijken naar:
    1. Behoeften van de potentiële klanten
    2. Hoe jouw product voorziet in deze behoefte
    3. In welke regio(s) je actief wilt zijn
    4. Karakteristieken van jouw doelgroep (leeftijd, geslacht, inkomen etc.)
  2. Hoe groot is de markt, is dan de volgende vraag die je dient te beantwoorden. Daarnaast is het ook van belang om de vooruitzichten te bekijken. Investeren in een markt die gaat krimpen, is geen goed idee. 
  3. Een derde vraag is dan hoe je marktaandeel gaat veroveren. En of de prijzen die je in rekening wilt brengen voor een product of dienst, dermate zijn dat je ook kans hebt om marktaandeel te veroveren.

Marktaandeel veroveren

Indien de conclusie is, dat de markt waarin je wilt gaan toetreden zeer interessant is, dan is het nog steeds de grootste uitdaging om daadwerkelijk een aandeel in die markt te veroveren. Wanneer je de markt goed kent, dan is dit een goed uitgangspunt. 

Je kunt dan jouw marketingstrategie en prijsstelling hier goed op afstellen, om op die manier nieuwe klanten binnen te halen. Het uitvoeren van een SWOT analyse kan hierbij helpen. Want naast kansen zullen er ook altijd bedreigingen zijn en deze dien je ook in kaart te brengen. Je zult altijd te maken krijgen met sterke en zwakke punten.

Mijn advies is om altijd stapsgewijs een markt te veroveren. Doordat je daadwerkelijk actief gaat zijn in de markt, zal je de markt steeds beter leren kennen. Hierbij is het bijna een zekerheid dat je een initieel gekozen strategie altijd dient te finetunen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *