Dropshipping is en blijft erg populair. Wel zijn er een aantal veranderingen opgetreden in deze markt. Dit alles neemt niet weg dat de omvang van de dropshipmarkt nog steeds sterk aan het groeien is. Deze manier van verkopen wordt steeds belangrijker binnen de eCommerce.
Wat is de omvang van de wereldwijde dropshipmarkt?
De markt is erg gefragmenteerd. Het is daarom niet met zekerheid te zeggen wat de exacte totale omvang is. Je zult daarom dan ook verschillende inschattingen tegenkomen. Wel is met zekerheid te stellen dat er vele miljarden omgaan in deze markt en dat de groei enorm is.
Op basis van verschillende bronnen, durf ik met zekerheid te stellen dat de onderstaande cijfers een goed inzicht geven in de omvang van de dropshipmarkt.
Wat is de verwachte groei?
Op het gebied van de te verwachten groei geldt een beetje hetzelfde. Elke bron zal aangeven dat er sprake zal zijn van een sterke groei. Uiteindelijk weet niemand hoe deze groei zal gaan uitpakken. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Het is wel zo dat steeds meer producenten de voordelen van dropshipping inzien. De marketing wordt hen grotendeels uit handen genomen.
Trends in de dropship markt
De dropshipmarkt is constant in beweging. De laatste tijd is er ook sprake van veel negatief sentiment.
Dit neemt niet weg dat de dropshipmarkt marktomvang nog steeds groeiende is.
Wel is er een verschuiving te zien van snel geld verdienen met slechte producten, naar kwalitatief betere producten en betere service. Wanneer je jezelf wilt gaan toeleggen op dropshipping, dan is dit de juiste weg. Op langere termijn zal je dan ook veel meer gaan verdienen. En daar draait het uiteindelijk om.
1. Aliexpress wordt minder populair
Een aantal jaren geleden maakten veel dropship leveranciers gebruik van Aliexpress. Op die manier kon je producten goedkoop inkopen en met hoge marges doorverkopen. Er wordt echter steeds minder gebruikgemaakt van deze sourcing. Hiervoor zijn een aantal oorzaken aan te wijzen.
Lange levertijden
De levertijden via Aliexpress zijn erg lang. Deze zijn vandaag de dag gewoonweg te lang. Je kunt een klant niet vertellen dat ze een maand moeten wachten op hun producten. De klant zal dan op zoek gaan naar een alternatieve verkoper.
Kwaliteit
Een van de grootste problemen waarmee je te maken zult gaan krijgen, is de vaak aflatende kwaliteit van hetgeen er geleverd wordt. Het gebeurt regelmatig dat je foto`s ziet van een bepaald product, maar dat het uiteindelijk geleverde product er geheel anders uit ziet. Of het hetgeen je hebt besteld werkt gewoon niet goed.
Hierbij dien je ook erg uit te kijken met reviews. Je kunt eigenlijk wel stellen dat reviews die worden achtergelaten op Aliexpress, gewoonweg niet betrouwbaar zijn. Deze zijn te eenvoudig te manipuleren.
Gestegen prijzen
Ook de prijzen van hetgeen er wordt verkocht via Aliexpress zijn enorm gestegen. De verkopers zien ook dat hun producten met hoge marges worden doorverkocht.
Daarnaast hebben ook producenten in China te maken met stijgende kosten en zijn de kosten van het verzenden ook drastisch gestegen. Wel zijn de transportkosten weer enigzins aan het dalen op dit moment.
Slechte klantenservice
Wanneer je tegen een probleem aanloopt, dan hoef je niet te rekenen op een goede klantenservice. Wanneer de producten niet aan de verwachtingen voldoen, dan is dit in de praktijk gewoon jouw probleem. Ongeacht de afspraken die je hebt gemaakt. Dit is een van nadelen van dropshipping, die vooral bij Aliexpress vaak speelt.
2. Toename van het aantal dropship leveranciers
Er komen steeds meer bedrijven bij die zich toeleggen op het verkopen via dropshipping. Dit zorgt er als bedrijf voor dat je zelf geen grote bedragen voor marketing hoeft uit te geven. Dit wordt als het ware voor jou gedaan.
Je ziet ook steeds meer nieuwe producten die je op deze manier via jouw eigen webshop kunt gaan verkopen. Zo zijn er inmiddels ook tal van leveranciers voor sieraden. Deze kun je eenvoudig via Shopify verkopen.
3. Geavanceerde software voor dropshipping
Een van de kenmerken van dropshipping is dat bijna alles automatisch gaat. Hiervoor is goede webshop software een vereiste. Op dit gebied onderscheidt Shopify zich. Bijna alle leveranciers hebben een volledige integratie met Shopify, zodat je zelf bijna niks meer hoeft te doen. Dit maakt het super eenvoudig om jouw dropshipping business op te zetten.
Het lijkt erop dat Shopify de juiste keuze heeft gemaakt om in te spelen op de dropshipmarkt.
4. Hypes volgen zich snel op
Hier wil ik onderscheid maken tussen een trend die blijft, zoals vegan en duurzame producten. Daarnaast is er ook sprake van producten die voor korte tijd erg populair zijn.
Hier dien je zeer snel op in te spelen. De tijd dat een dergelijk product populair is wordt steeds korter. Had je in het verleden producten zoals de kubus, die jarenlang populair bleven, nu is het een kwestie van een paar maanden.
Een hype kan zomaar ontstaan. Bijvoorbeeld doordat er aandacht aan wordt geschonken op TV. Een goed voorbeeld is de karaoke microfoon die bij Vandaag Inside werd gebruikt. Binnen no-time lagen deze in alle winkels en zijn er veel van verkocht. Dit is echter alweer verleden tijd.
Nu vind je deze voor een paar euro bij de Action. Je dient een dergelijke mogelijkheid om een product te gaan verkopen erg snel te herkennen.
Dropshipping is hiervoor wel de uitgelezen mogelijkheid. Je hoeft niet eerst de producten te gaan inkopen om deze vervolgens uit eigen voorraad te gaan verkopen. Wanneer je een leverancier hebt die dergelijke producten verkoopt, dan kun je deze per direct actief gaan verkopen. Dit biedt voor jouw webshop tal van mogelijkheden. Je dient deze echter wel tijdig te herkennen wanneer je producten wilt verkopen.
Is nu beginnen met dropshipping een goed idee?
Beginnen met ondernemen is altijd een goed idee. De omvang van de dropshipmarkt biedt meer dan genoeg kansen. Het enige wat je echter niet dient te doen, is te verwachten dat je zonder al te veel inspanning rijk gaat worden. Dit is in mijn opinie ook een goede ontwikkeling.
Je dient je echt te richten op kwaliteit. Goede producten leveren tegen een eerlijke prijs. En uiteraard de juiste producten waar ook vraag naar is. Op die manier kun je nog steeds een succesvolle dropship business opbouwen. Of je dit nu doet via jouw eigen webshop, social media, Bol.com of Amazon. In de praktijk werkt dropshipping op allerlei manieren.
Via Bol.com heb je direct toegang tot miljoenen potentiele klanten. Leer hoe je jouw producten via dropshipping op het platform van Bol.com kunt verkopen.
Een merk opbouwen
Het gaat er echter om dat je echt een merk gaat opbouwen. Betrouwbare leveranciers, een goede website en uiteraard de nodige aandacht voor social media. Dit is de weg naar succes. Hiermee zal je op termijn ook veel meer gaan verdienen, dan even snel een goedkoop product via Aliexpress gaan verkopen.
Een dropshipping webshop is eenvoudig op te zetten. Zonder dat je veel geld hoeft te investeren. Het vinden van de juiste dropshipping leverancier is het allerbelangrijkste.
Alleen op die manier kun je per maand een aanzienlijk bedrag verdienen met jouw online winkel. Dat je geen voorraad hoeft aan te houden, zorgt ervoor dat deze manier van online ondernemen voor iedereen is weggelegd. Je hoeft weinig te investeren en de risico's zijn beperkt.