Online adverteren

Is online adverteren een must wanneer je een webshop bezit? In mijn opinie is dit niet het geval. Wel zal het in de aanvangsfase helpen om van start te gaan.

Mogelijkheden om online te adverteren

Er zijn tal van mogelijkheden om online te adverteren. Zo kun je denken aan social media platformen waarop je kunt adverteren. Iedereen kent  Facebook, YouTube, Instagram of TikTok wel en de advertenties die je hier voorbij ziet komen.. Daarnaast kun je gebruikmaken van Google Ads. Hierbij zullen jouw advertenties op verschillende websites worden vertoond.

Het belang van conversie

Online adverteren is alleen zinvol als potentiële klanten uiteindelijk ook iets gaan kopen. Wanneer je door het adverteren alleen bezoekers trekt, die uiteindelijk niet tot actie overgaan, dan is het weggegooid geld.

Wel is het vaak zo dat iemand meerdere keren een advertentie dient te zien, alvorens iemand tot een actie overgaat. Hier komt de term retargeting naar boven. Hiermee kan je gericht gaan adverteren naar potentiële klanten die al interesse hebben getoond. 

Iedereen kent het wel, dat nadat je een website van een reisbureau hebt bezocht, je naderhand overal advertenties van dat reisbureau tegenkomt.

Goede webshop software zal je ontzettend helpen bij het realiseren van een hoge conversie. Een goed design is dan veel eenvoudiger, het zal de snelheid van de website of webshop positief beïnvloeden en je zal de beschikking hebben over verschillende tools om de conversie te verbeteren.

Oline adverteren kosten

Online adverteren en de kosten

De kosten van het online adverteren lopen enorm uiteen. Daarnaast is er sprake van verschillende modellen die worden gebruikt. Zo brengt Facebook kosten per 1000 vertoningen in rekening (cost per mille). Bij Google zal je betalen voor een klik op jouw advertentie. 

De kosten per klik hangen af van het product of dienst dat je verkoopt en het bijbehorende zoekwoord waarmee je wilt adverteren. Bij bijvoorbeeld verzekeringen of financiële diensten kan dit wel oplopen tot 800€ per klik. Dat is niet wat je noemt goedkoop adverteren.

Er is echter geen bedrijf dat kosten in rekening brengt op het moment dat je iets verkoopt. De enige uitzondering hier is affiliate marketing

PlatformModelKostenClickratioConversieCustomer acquisition costs
FacebookKosten per 1000 weergaven€ 7,001%3%€ 23,33
FacebookKosten per 1000 weergaven€ 7,002%3%€ 11,67
FacebookKosten per 1000 weergaven€ 7,002%1%€ 35,00
FacebookKosten per 1000 weergaven€ 7,003%5%€ 4,67
GoogleCPC€ 1,00 3%€ 33,33
GoogleCPC€ 2,00 3%€ 66,67
GoogleCPC€ 2,00 1%€ 200,00
GoogleCPC€ 2,00 5%€ 40,00

Verschillende kostenstructuren

Google berekent een bedrag per klik. Facebook rekent daarentegen een bedrag per weergave van een advertentie. Bij beide modellen is het zo, dat wanneer iemand op een advertentie klikt dat er dan nog geen sprake is van een klant.

Wanneer een website geen goede sales funnel heeft, maar wel een aantrekkelijke advertentie, dan zal adverteren online via Google erg duur worden. Je zal dan veel kliks krijgen maar weinig verkopen. 

De juiste doelgroep bepalen

Het bepalen van de juiste en specifieke doelgroep zal je veel geld besparen. Wanneer je gaat adverteren naar mensen die eigenlijk nog geen interesse in jouw product hebben, dan zal de conversie erg laag komen te liggen. De kosten voor het binnenhalen van een nieuwe klant zullen dan erg hoog zijn.

Adverteer je echter naar personen die al de nodige interesse in jouw product hebben, dan zal de conversie veel beter uitpakken.

Vaak is het verleidelijk om een grote doelgroep samen te stellen. Je kan dan veel mensen bereiken. Dit is echter een grote fout. Goedkoop online adverteren bereik je door het maken van gerichte advertenties voor de juiste doelgroep.

Adverteren online

Customer acquisition costs

Voor een online business zijn de customer acquisition costs essentieel. Niet elke ondernemer weet wat nu exact de kosten zijn voor het binnenhalen van een nieuwe klant. Op termijn dienen deze kosten lager te zijn dan de marge die je per klant verdient. Alleen dan is een onderneming levensvatbaar.

In mijn opinie is dan ook het reduceren van de customer acquisition costs een van de grootste prioriteiten. Hierbij dien je dan ook erg gericht te zijn bij het online adverteren. Advertenties die niet goed zijn of die niet de juiste doelgroep benaderen, zullen voor een hogere customer acquisition cost zorgen.

Meten is weten

Van tevoren een online advertentiecampagne opzetten, die exact zo uitpakt als verwacht, is iets wat je kunt vergeten. Het is dan ook van belang om de resultaten te meten. Zo dien je de clickratio en het conversiepercentage continu te monitoren.

Hierbij is AB testen essentieel. Je komt er eigenlijk alleen achter of iets werkt, door dit uit te proberen. Hierbij pas je dan steeds weer iets aan, om te bekijken of dit een positief effect heeft. 

Adverteren via online kanalen kan erg duur zijn. Het is verstandig om te beginnen met kleine budgetten. Door te testen en te verbeteren kan je dan op termijn gaan opschalen.

Maar alleen dan wanneer de resultaten goed genoeg zijn. Begin gewoon met een paar euro per dag, om er op die manier achter te komen wat goed voor jou werkt. 

Je kan heel veel zaken testen. Je kunt met verschillende advertenties gaan werken maar zeker ook met verschillende doelgroepen. Het kan best zo zijn, dat de ene advertentie goed werkt voor een bepaalde doelgroep en voor een andere doelgroep weer totaal niet.

Goedkoop online adverteren

Maar ook de verschillende vormen van online adverteren dien je te testen. Welk platform levert de beste resultaten? Vergeet hierbij ook niet de inzet van video`s mee te nemen. 

Begin gewoon eens met drie verschillende campagnes naast elkaar, waar je per campagne per maand 100€ in investeert. Na een maand zal je dan over heel veel waardevolle informatie beschikken.

Het belang van organische bezoekers

Uiteindelijk zijn het de organische bezoekers die ervoor zorgen dat de customer acquisition costs naar beneden gaan. Om veel organische website bezoekers te trekken via Google kan echter een tijdrovende aangelegenheid zijn. Dit is iets wat een langetermijnstrategie vraagt.

Echter, je dient hier wel direct mee aan de slag te gaan, om de verhouding tussen klanten die via het online adverteren binnen komen en de klanten die je gratis via Google binnenhaalt, meer naar de gratis bezoekers te laten doorslaan.

Organische bezoekers krijg je door het goed toepassen van SEO. Hiervoor kan je externe hulp inschakelen maar je kunt ook heel veel zelf. Online marketing is over het algemeen niet moeilijk. Persoonlijk schakel ik ook wel eens een freelancer via Fiverr in. Op die manier bespaar je ontzettend op de kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *