Voor elke onderneming is een goed verkoopproces essentieel. Zonder verkopen, geen omzet en geen winst. Het boek de sales machine gaat in op het hele proces van verkopen.
Verschillende stappen in het verkoopproces
Verkopen is een proces. Even een keer een advertentie plaatsen of potentiële klanten bellen is geen vorm van een goed verkoopproces. Ook al denk je dat het wel goed zit met jouw verkoopproces, dan is het boek de sales machine nog steeds een erg waardevolle toevoeging. Zeker omdat het ebook slechts 4,95€ kost. Je zult er altijd wat van opsteken.
De opbouw van de Sales Machine
Het boek is logisch opgebouwd en dwingt je als het ware om eerst even een stap terug te zetten. Je kunt in mijn opinie het boek in verschillende gedeelten onderverdelen.
Organisatie en fundamenten
De eerste 3 hoofdstukken hebben een meer algemeen karakter. Je zou dit als het ware kunnen zien als het fundament voor een goedlopend verkoopproces. Achtereenvolgens komen aan bod:
- Een succesvol bedrijf, een keuze of gewoon geluk?
- Het belang van realistische verkoopdoelen
- Opzetten van een salesproces en het aanboren van potentiële klanten
Case studies
In het volgende gedeelte van het boek, worden er verschillende cases behandelt. Dit zijn achtereenvolgens:
- Omzet verdubbelen via een webinar
- Invloed van sollicitanten op de agenda
- Het succes van een waterontharder bedrijf
- In 2 jaar €950.000 omzet voor de Sales Passie Academie
- Het belang van autoriteit
Het voeren van een verkoopgesprek
Een apart hoofdstuk is gewijd aan het voeren van verkoopgesprekken. Dit blijft uiteraard essentieel om verkopen te realiseren. In dit gedeelte van het boek komen de volgende onderdelen aan bod:
- De overeenkomsten tussen sollicitatiegesprekken, een doktersbezoek en een verkoopgesprek besproken.
- Wat zijn de juiste vragen om een deal te sluiten.
- Succes of geen succes
Opvolgen, upsell en samenwerken
Dit gedeelte van het boek vind ik persoonlijk erg interessant. Op dit vlak kunnen nog veel ondernemers het een en ander bijleren. De thema`s die in de hoofdstukken 8 t/m 12 worden behandeld, zijn achtereenvolgens:
- Extra omzet genereren via upsell
- Samenwerken met de juiste partners
- Gebruik maken van referrers
- Opvolgen van een verkoopgesprek
- Opschalen van een onderneming
Mijn persoonlijke opinie
Persoonlijk vond ik het een interessant boek om te lezen. Ik heb er ook zeker mijn voordeel mee gedaan. Wel is het zo, dat het in de praktijk brengen van hetgeen je leert, het lastigste blijft. Geen situatie is gelijk, dus je zult jezelf altijd aan moeten passen aan hetgeen er wordt gevraagd.
Het boek heeft mij wel doen nadenken om het hele proces van verkopen nog eens grondig onder de loep te nemen. En dit proces ook meer te structureren.
Download het e-book "De Sales Machine". Nu voor slechts 4,95€
Kennis omzetten in de praktijk
Hoe waardevol het boek is, hangt uiteindelijk van jezelf af. Er worden voldoende handvatten geboden waar je echt wat aan hebt. Jij bent dan zelf wel de persoon die dit ook in de praktijk dient te brengen. Soms vraag dit om uit jouw comfortzone te komen. Dit is is iets wat lastig is en waardoor veel mensen hetgeen ze leren niet in de praktijk brengen.
Toepasbaarheid van hetgeen je leert
Hetgeen je leert met het boek de sales machine is heel erg breed toepasbaar. In mijn opinie is dit voor elke onderneming van belang. Maar ook freelancers kunnen er het nodige van leren. Zelfs voor iemand die op zoek is naar een baan, bevat het nuttige informatie. Tenslotte is dat ook een vorm van jezelf verkopen en presenteren aan een bedrijf.
Speel je met het idee om een webshop te beginnen? Dan kan ik dit boek zeer zeker aanraden. Maar ook als je al een webshop runt, dan is het nog steeds een aanrader.
Het belang van upselling
Na het realiseren van een verkoop is het van belang om een klant binnenboord te houden. En eigenlijk via verschillende upsells nog meer te verkopen. Wanneer iemand bekend is met jouw product of bedrijf en ook tevreden is, dan zijn dit eigenlijk de eenvoudigste verkopen. Persoonlijk vind ik dit een van de meeste waardevolle thema`s van het boek de sales machine.
Wat ik zelf in de praktijk regelmatig gezien heb, is dat wij als Nederlanders op dit vlak nog het een en ander kunnen leren. Amerikanen zijn in mijn opinie op dit vlak veel verder.
Over de auteurs van de Sales Machine
De schrijvers van het boek, Lucas Verschuur, Joost Wohl en Robert Wohl hebben allemaal hun sporen verdiend binnen verschillende sales functies. In 2018 hebben zij hun bedrijf SalesPassie opgericht. Deze onderneming is gericht op het trainen van verkopers. Inmiddels heeft het bedrijf 65 mensen in dienst verdeeld over 2 kantoren.
De schrijvers bezitten dan ook over veel sales ervaringen. Een absolute must om een succesvol boek te kunnen schrijven.