De termen SEO en SEA worden nogal eens door elkaar gehaald en gebruikt. Laten we daarom eens kijken naar SEO vs SEA. Wat zijn de verschillen?
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. In andere woorden jouw website of blog zodanig inrichten dat jouw website of blog gevonden wordt door de zoekmachines. En dan is uiteraard Google de zoekmachine die hierbij veruit het belangrijkste is.
Wat is SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de advertenties die je tegenwoordig overal ziet verschijnen.
Kosten van de verschillende methoden
In principe is SEO gratis. Je kan het uiteraard uitbesteden aan een extern bedrijf, maar dit is niet noodzakelijk. Integendeel. Persoonlijk ben ik van mening dat je echt heel veel zelf kunt doen. Of zelfs dient te doen.
Het allerbelangrijkste voor SEO is goede content. En wie kan er nu beter beschrijven wat je doet of aanbiedt dan jezelf?
SEA kost geld. Je dient te betalen voor advertenties die worden weergegeven. Vervolgens betaal je per klik.
Elke keer als er iemand op een advertentie klikt wordt er een klein bedrag in rekening gebracht.
Hierbij is het van belang om goed in de gaten te houden hoeveel mensen er nu daadwerkelijk gaan kopen. Websitebezoekers zijn leuk en noodzakelijk maar uiteindelijk gaat het erom wat deze websitebezoekers doen op jouw website. Hier heeft SEO of SEA verder weinig invloed op.
Tijdelijk of continu effect
Een ander belangrijk verschil tussen SEO en SEA is de duur van het effect dat je wilt bereiken
Als we verder kijken naar SEO vs SEA, dan heeft SEA alleen effect op het moment dat daadwerkelijk de advertenties worden vertoond. Op het moment dat er geen advertenties meer worden getoont, levert het ook geen websitebezoekers op.
SEO zorgt ervoor dat jouw content continue goed blijft ranken. Heb je bepaalde zoektermen hoog in Google en onderhoud je dit op een manier dat deze zoekwoorden ook hoog binnen Google blijven staan, dan blijft dit continue website bezoekers opleveren. Je kunt dus stellen dat SEO een long term effect heeft.
Wat levert de beste websitebezoekers op?
Bij SEA heb je een hogere kans dat iemand uit nieuwsgierigheid op een advertentie klikt. Waarschijnlijk hadden ze in een dergelijk geval helemaal geen interesse in jouw product.
Doet iemand een Google Search waarbij jouw webshop of website hoog staat bij de zoekresultaten, dan heb je te maken met iemand die actief op zoek is naar iets.
In mijn opinie zijn dit doorgaans veel waardevollere websitebezoekers.
Het risico van SEA
Bezoekers via advertenties hoeven nog geen klanten te worden. Integendeel, in de praktijk is het maar een klein percentage dat daadwerkelijk tot een koop overgaat. Hierdoor ontstaat er een risico dat een SEA campagne verliesgevend is. Want verdien je de advertentiekosten niet terug, dan verlies je gewoon geld.
Hierbij dien je uiteraard te letten op de marge en niet op de omzet. Er zijn veel ondernemers die uiteindelijk geld verliezen met een pay per click campagne.
Het wordt namelijk steeds kostbaarder om een klant binnen te halen. Je dient er niet van te schrikken als het je uiteindelijk bijna 100€ kost om daadwerkelijk een klant binnen te halen via SEA. Bij het bepalen van het verdienmodel dien je er goed op te letten hoeveel je kan uitgeven voor het binnenhalen van een klant. Met andere woorden, hoeveel is een klant voor jou waard?
Daarnaast zijn er ook voldoende mensen die denken dat ze via een SEA campagne snel geld kunnen verdienen. Deze groep personen komt bijna altijd bedrogen uit.
Goede content is ook van belang bij SEA
Goede content is niet alleen belangrijk voor SEO. Ook bij SEA is dit uitermate belangrijk. Het is namelijk zo dat indien iemand klikt op een advertentie dat je deze persoon nog steeds dient te overtuigen om iets te kopen. En de beste manier om iemand te overtuigen is het verschaffen van goede informatie. Goede content is gewoon onderdeel van internet marketing.
Affiliate marketing
In mijn opinie dient affiliate marketing gebaseerd te zijn op SEO. Indien je gebruik maakt van SEA dan wordt het lastig om geld te verdienen met affiliate marketing. De commissies die je doorgaans kunt verdienen wegen in dat geval vaak niet op van de kosten die je dient te maken voor Search engine advertising.