Het bezitten van een tunnelvisie is een slechte eigenschap voor een ondernemer. Je zult dan mogelijkheden of problemen niet tijdig herkennen. Dit zal op termijn gegarandeerd tot problemen leiden.
Wat is een tunnelvisie?
Bij een tunnelvisie ben je geheel gefocust op een bepaalt doel. Er is als het ware geen andere waarheid meer en je zou het ook blindstaren kunnen noemen. Een tunnelvisie voorbeeld is het vasthouden aan een zeker product, waar eigenlijk geen markt of toekomst voor is.
Maar toch ben je er heilig van overtuigd dat dit wel zo is. Alle uitgaven en beslissingen worden dan dusdanig genomen, om er toch voor te zorgen dat dit product succesvol wordt. Terwijl dit in de praktijk nooit zal gaan gebeuren.
Dunne scheidslijn met doorzetten
In sommige gevallen is de scheidslijn tussen een tunnelvisie en het zijn van een doorzetter erg dun. Neem bijvoorbeeld affiliate marketing. Bij deze vorm van online geld verdienen is doorzetten de sleutel. Het duurt een tijd voordat je succes hebt. Er is echter ook geen garantie dat je succes zult hebben.
Op een gegeven moment dien je dan wellicht een keuze te maken. Zal hetgeen je aan het doen bent wel succesvol zijn, of kan je beter een nieuw project starten? Dit is een erg lastige beslissing. Want wellicht sta je wel net voor jouw grote doorbraak.
Openstaan voor feedback
Een tunnelvisie voorkomen doe je door het openstaan voor feedback van anderen. Op een gegeven moment moet je gewoon eens iemand vragen, wat hij of zij van jouw idee en aanpak vindt. En dan het liefst ook meerdere personen.
Wel is het dan van belang, dat je de feedback vraagt aan mensen die ook echt inhoudelijk goede feedback kunnen geven. Iemand die niet echt thuis is op het terrein waar jij actief bent, zal weinig toegevoegde waarde opleveren. Ook iemand die te dicht bij jou staat zal doorgaans moeite hebben om kritisch te zijn.
De invloed van ons ego
Ego speelt een belangrijke rol bij een tunnelvisie. Wanneer je toegeeft dat je toch niet helemaal juist bezig bent, dan is dat soms best wel pijnlijk.
Daarom is dit iets wat mensen niet graag doen en toch blijven doorgaan, om aan te tonen dat zij wel gelijk hebben. Anders zal dit toch als een zekere vorm van gezichtsverlies ten opzichte van jouw collega`s worden gezien. Bij sommige mensen is hun ego dermate groot, dat zij dit gewoonweg niet kunnen. Wanneer je jezelf op een bepaalde manier door jouw ego laat leiden, dan ben je verkeerd bezig.
Meten en evalueren
Wat in mijn opinie goed werkt, is het op voorhand maken van een plan. Met concrete doelen en meetpunten en op basis hiervan periodiek evalueren hoe je ervoor staat.
Stel dat je gaat verkopen via Bol.com. Dan zou je een plan op moeten stellen, hoeveel je wanneer wilt gaan verkopen. Wanneer je stelt dat je over een jaar een miljoen euro wilt omzetten, dan is dit niet goed genoeg. Wat zijn de stappen die je dient te zetten om dit te behalen? Op die manier voorkom je dat je gaat denken “het komt wel”.
Dit geldt voor alle manier om geld te verdienen. Je dient een plan te maken, waarin je beschrijf hoeveel je wanneer wilt gaan verdienen.
De rol van sunk costs
Sunk costs spelen ook een belangrijke rol. Het is ontzettend lastig, wanneer je ergens al veel tijd of geld in hebt geïnvesteerd, om dan toch tot de conclusie te komen, dat hetgeen je doet en hebt gedaan niet het juiste was. Je moet dan de conclusie trekken dat je jouw tijd en geld niet goed hebt besteed. Dat is eigenlijk ook een tunnelvisie betekenis. Je zit gewoonweg op het verkeerd pad.
Eerder genomen beslissingen mogen eigenlijk geen rol spelen bij toekomstige beslissingen. Wat je een jaar geleden hebt besloten of hebt gedaan, doet er eigenlijk niet meer toe.
Er zijn altijd meerdere mogelijkheden om succesvol te worden. Succesvolle ondernemers bezitten als eigenschap dat zij hun verlies kunnen nemen en met iets nieuws gaan beginnen. Dit laat zien dat zij niet in het bezit zijn van een tunnelvisie.