Indien je geld wilt gaan verdienen en dan via een eigen onderneming, dan dien je na te denken over het verdienmodel dat je wilt hanteren. Want uiteindelijk is het doel van een eigen onderneming uiteraard geld verdienen.
Inhoudsopgave
Wat is een verdienmodel?
Om geld te verdienen kan je gebruik maken van verschillende verdienmodellen. Misschien denk je in eerste instantie dat dit allemaal wel vanzelfsprekend is. Toch vinden wij het verstandig om hier goed over na te denken.
Want niet altijd is het meest voor de hand liggende verdienmodel ook het beste model, om zodoende de verkoop van producten of diensten te optimaliseren.
En wanneer je uiteindelijk voor een niet optimale optie kiest, dan laat je geld liggen. En dat zou uiteraard zonder zijn. Daarom hebben wij op deze pagina de verschillende mogelijkheden op een rij gezet om je op deze manier verder te helpen.
1. Het verkoopmodel
Dit is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende verdienmodel. Het wordt ook wel het handelsmodel genoemd. Het principe is dat je iets verkoopt voor een hogere prijs dan dat dit jou heeft gekost.
Dit kan simpelweg het inkopen en verkopen zijn, maar je kan ook jouw eigen producten maken en deze verkopen.
Het bepalen van de verkoopprijs
Bij het verkoopmodel is het van belang zeker te stellen dat jouw verkoopprijs hoog genoeg is. Naast het terugverdienen van de inkoop- of productiekosten dien je ook de overige kosten die je maakt terug te verdienen.
Denk hierbij aan marketingkosten, verkoopkosten en algemene kosten zoals salarissen en huur.
Naast het terugverdienen van de gemaakte kosten dient er uiteraard ook voldoende geld over te blijven om zodoende winst te behalen. Anders ben je alleen maar aan het ondernemen voor iemand anders. Relatief goedkope producten worden via dit verdienmodel aangeboden.
2. Abonnementen afsluiten
Dit is een standaard verdienmodel voor bijvoorbeeld een sportschool, vereniging en diensten zoals ramen wassen. Echter, er is al een tijd een trend gaande om meer producten en diensten te verkopen in de vorm van een abonnementsmodel.
Het voordeel van een abonnement is dat je wederkerende inkomsten hebt. Je hoeft niet elke keer opnieuw een nieuw klant te vinden. Via het afsluiten van een abonnement bind je klanten voor een langere periode.
Het verkoopmodel omzetten naar een abonnementsmodel
Indien je op dit moment een verkoopmodel hanteert, dan is het in onze ogen verstandig eens te kijken of je dit zou kunnen omzetten naar een abonnementsmodel.
En denk dan niet te snel dat dit niet mogelijk is. Verkoop je bijvoorbeeld cosmeticaproducten, dan zou je kunnen overwegen een abonnementsmodel op te zetten waarbij de klant om de zoveel tijd zijn producten automatisch krijgt toegestuurd.
Van belang, in een situaties zoal hierboven beschreven, is om een incentive te bedenken waardoor een klant geneigd is over te stappen naar een abonnement.
Uiteindelijk zal een abonnementsmodel leiden tot significant lagere customers acquisition costs. Abonnementen zijn nu eenmaal meer waard dan eenmalige transacties.
3. Werken en factureren op uurbasis
Voor behoorlijk wat beroepen is dit het standaard verdienmodel. Monteurs, fysiotherapeuten, advocaten en adviseurs werken doorgaans allemaal op uurbasis. Het nadeel hiervan is dat verdienvermogen beperkt is tot het aantal uren dat je kan werken. Uiteraard is het mogelijk om behoorlijk wat uren per week te werken, maar op een gegeven moment houdt het op.
Dit neemt natuurlijk niet weg, dat wanneer je een behoorlijk uurtarief in rekening kan brengen, dat je op deze manier behoorlijk wat geld kunt verdienen.
Klant acquisitie kan een behoorlijke uitdaging zijn
Een nadeel is dat je elke keer weer op zoek moet naar nieuwe klanten om zodoende jouw uren in rekening te kunnen brengen.
Hier zou je echter ook weer het abonnementsmodel kunnen overwegen zodat je klanten langer aan jou bindt.
Vraag en aanbod speelt een belangrijke rol bij het bepalen van een uurtarief. Des te meer aanbod of des te lager de vraag, des te lager het uurtarief in dat geval zal worden. In dat soort situaties dienen met name zzp`ers zich te onderscheiden om toch een fatsoenlijk uurtarief in rekening te kunnen brengen.
4. Het affiliate model
Affiliate marketing is een verdienmodel dat sterk in opkomst is. Hierbij laat je anderen jouw producten of diensten verkopen. Daardoor hoef je zelf weinig geld en energie te steken in het verkopen van jouw producten of diensten.
Dit verdienmodel geeft jezelf de meeste vrije tijd, omdat anderen een groot deel van het werk doen. Daarnaast loop je ook weinig risico omdat de kosten direct gerelateerd zijn aan de omzet.
Het nadeel is wel dat je uiteindelijk de behaalde omzet met anderen dient te delen. De wijze waarop je dit doet heb je echter wel zelf in de hand. Je zal het echter wel aantrekkelijk dienen te maken, zodat mensen ook actief voor jou de producten of diensten gaan promoten.
Dit is een van de meest voorkomende verdienmodellen bij het online verkopen van producten zoals e books en online trainingen.
Een groot voordeel van deze methode is dat je beide geld verdient. Zowel de eigenaar van het product of dienst en degene die het voor jou probeert te verkopen. Hierdoor ontstaat er al snel een goede samenwerking waar je beide van kan profiteren.
5. Het resultaat model
Dit model wordt in de praktijk niet al te vaak gebruikt. Dit komt omdat het voor de aanbieder van dit verdienmodel risicovol is. In sommige situaties is het resultaat nu eenmaal afhankelijk van meerdere factoren die je niet altijd kan beïnvloeden.
In Amerika wordt dit model gebruikt in de advocatuur.
Op basis van de uitkomst van een rechtszaak ontvangt een advocaat hier een gedeelte van de opbrengst.
Dit is dan op basis van no-cure-no-pay.
Ook binnen de wereld van online marketing zie je dit model meer en meer terugkomen. Bijvoorbeeld op basis van behaalde Google Rankings of het aantal websitebezoekers wordt er een bedrag in rekening gebracht.
6. Een vast tarief / output model
In dit geval breng je niet elk gewerkt uur in rekening, maar spreek je een vast bedrag af voor een bepaalde opdracht. Dit kan bijvoorbeeld zijn het aanleveren van advertenties voor social media, het uitvoeren van een verbouwing, het bijhouden van een boekhouding en ga zomaar door. Ook onderhoud en reparatie wordt vaak op basis van dit verdienmodel uitgevoerd.
De klant betaalt een vantevoren afgesproken bedrag, waarbij het risico van het eventueel spenderen van meer uren dan gepland, bij de aanbieder van de dienst ligt. Een grote groep ondernemers maakt hier gebruik van, omdat een klant graag van tevoren wil weten waar hij of zij aan toe is.
Welk verdienmodel is nu het beste?
Zoals je kunt zien zijn er verschillende verdienmodellen mogelijk. Het ene model hoeft echter het andere niet uit te sluiten. Het verkoopmodel is prima te combineren met het model op basis van abonnementen.
Welk verdienmodel past nu het beste bij jouw onderneming? Dit is niet altijd van tevoren aan te geven. Daarnaast kan dit na verloop van tijd ook veranderen. Als beginnende ondernemer zou je kunnen beginnen met het verkoopmodel, waarbij je na verloop van tijd klanten probeert te overtuigen om een abonnement af te sluiten.
Voor een zzp`er in de bouw kan het bij een project met veel onzekerheid beter zijn om op basis van uurtarief te werken. Is het echter een klus die je al vaker hebt gedaan, waardoor je precies weet hoeveel tijd dit je gaat kosten, dan is een vaste prijs weer beter. Op die manier heeft de klant zekerheid over hetgeen hij of zij dient te gaan betalen.
Bij onderhoud van auto`s zie je vaak dat de APK wordt uitgevoerd tegen een vast tarief. Andere zaken worden dan weer tegen een uurtarief gerekend, omdat het lastig in te schatten is hoeveel tijd iets zal kosten.
Je kan op steeds meer manieren geld verdienen
Daarnaast komen er ook steeds meer nieuwe verdienmodellen bij. Voorbeelden hiervan zijn private lease en veilingen. Dit zijn nog relatief niet veel gebruikte verdienmodellen, maar zijn wel sterk in opkomst.
De manier waarop een bedrijf zijn producten of diensten kan verkopen, biedt eigenlijk ontelbaar veel mogelijkheden om hier geld mee te verdienen.