Voor met name jongens is piloot een droombaan. Het besturen van een enorm vliegtuig is iets wat erg aanspreekt.Daarnaast kan je natuurlijk ook een leuk salaris verdienen als piloot. Dat is tenminste de algemene opinie over de verdiensten van een piloot. Maar wat verdient een piloot nu in werkelijkheid?
De baan als piloot is misschien wel de meest gewenste droombaan bij jongens.
Inhoudsopgave
Low budget of full service maatschappij
Dit maakt direct een groot verschil in het salaris wat je kan verdienen als piloot. Daarnaast is het salaris van een piloot ook afhankelijk van het type vliegtuig wat je mag besturen.
Een piloot bij de KLM die een Boeing 747 mag besturen en daarmee intercontinentale vluchten uitvoert, verdient ongeveer 250,000€ per jaar. Dat is dus meer dan 20,000€ per maand en ook ruim boven de Balkenende norm. Mag je echter alleen kleine vliegtuigen besturen dan blijft het jaarsalaris steken op ongeveer 100,000€ per jaar.
Ben je piloot bij Ryanair dan bedraagt het jaarsalaris rond de 85,000€ per jaar.
Hoe verhouden de salarissen van KLM zich ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen?
De piloten van KLM zitten gemiddeld genomen aan de bovenkant van de markt. Bij Lufthansa kan je net iets meer verdienen, aangezien het salaris daar kan oplopen tot 260,000€. Daarentegen, het gemiddelde salaris bij British Airways ligt met 167,000 Britse ponden weer langer dan het salaris bij de KLM.
Wel is het zo dat de salarissen zich niet altijd één op één laten vergelijken. Door allerlei toeslagen en bonussen kan het basissalaris flink oplopen.
Het pensioen van een piloot
Piloten hebben het geluk dat zij niet tot hun 67e hoeven te werken. Op zich natuurlijk wel logisch gezien de verantwoordelijke baan die zij hebben. Ik denk niet dat er veel passagiers zitten te wachten op een piloot die al flink op leeftijd is.
Bij de KLM is er een proces in gang gezet om de pensioengerechtigde leeftijd stapsgewijs te verhogen van 56 naar 58 jaar.
Het is trouwens zo dat hierover bij piloten een gemengd gevoel overheerst. Sommige zijn hier niet blij mee en andere piloten zouden nog graag een aantal jaar verder vlieger,
Ook bij de Lufthansa is er veel te doen geweest over de pensioenleeftijd. Doordat de piloten al met hun 60e met pensioen gingen, waarbij zij een pensioen van 124,000€ bruto per jaar ontvingen, waren de pensioenkosten opgelopen tot ongeveer 11 miljard euro per jaar. Het lijkt mij vrij logisch dat dit niet vol te houden is. Zeker gezien de alsmaar toenemende levensverwachting.
Na het lezen van al deze duizelingwekkende salarissen zal een ieder denken dat het beroep van piloot een droombaan is. Er zit echter wel een addertje onder het gras.
De opleiding om piloot te worden
Ten eerste is de opleiding voor piloot ontzettend duur. Een opleiding aan de KLM flight academy kan wel oplopen tot 150,000€. Indien je daar een baan mee verdient als piloot zijnde op een Boeing 747, dan heb je dit bedrag weer snel terugverdient.
In de praktijk valt dit echter ontzettend tegen. Bijna 70% van de mensen opgeleid tot piloot vinden geen baan als piloot. Of ze kunnen slechts een baan als co piloot vinden, waarmee je niet veel meer dan 50,000€ per jaar verdient. Of ze dienen naar het buitenland te vertrekken voor een baan.
Zo is Emirates een van de sterkst groeiende luchtvaartmaatschappijen die veel piloten geworven heeft in de laatste jaren. Een piloot op een Airbus A380 verdient daar ongeveer $195,000 per jaar. Minder dan een piloot bij de KLM die met een kleinere Boeing 747 vliegt.
Daartegenover staat echt dat dit salaris belastingvrij is. Je werkt tenslotte in Dubai waar tot op heden nog geen sprake is van inkomstenbelasting. Wel dien je er dan weer bij op te merken dat er ook geen sociale voorziening bestaan. Pensioenopbouw, verzekeringen en dergelijke dien jezelf te regelen.
Bijkomende voordelen naast het salaris van een piloot
Elk bedrijf heeft wel zijn aanvullende voorwaarden. Een luchtvaartmaatschappij heeft op dit gebied wel een erg aantrekkelijke aanvullende arbeidsvoorwaarden. Je kan namelijk voor een sterk gereduceerd tarief vliegen. Dan moet je denken aan ongeveer 10% van de normale prijs.
Hierbij geldt dat er wel beschikbaarheid dient te zijn. Je kan vaak niet ver van tevoren reserveren en indien het vliegtuig bijna geheel vol zit, dan bestaat er ook geen mogelijkheid tot het boeken van een goedkope reis.
Deze sterk gereduceerde tarieven gelden echter wel weer voor naaste familieleden. Op die manier kan je de hele wereld overvliegen voor een paar honderd euro. Dit is ook een zekere vorm van werken en vrijheid.
Onze conclusie over de verdiensten van een piloot
Ons antwoord op de vraag; wat verdient een piloot is als volgt: Piloten verdienen veel geld. Maar de kans dat je een van deze goedbetaalde banen vindt is niet zo heel erg groot. De KLM, de luchtvaartmaatschappij waarvoor veel piloten zouden willen vliegen, heeft slechts beperkt banen beschikbaar voor beginnend piloten.
En gezien de enorme investering die je dient te doen om de benodigde vliegbrevetten te behalen, is het best een groot risico dat je neemt.
Indien je een lening afsluit om de opleiding tot piloot te financieren, dan is er een behoorlijke kans dat je met een schuld blijft zitten en geen baan kunt vinden als piloot zijnde. Dit is iets wat veel mensen vergeten wanneer ze naar de salarissen kijken van een piloot. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je verplichtingen hebt betreffende het aantal vlieguren om in het bezit te blijven van de vliegbrevetten. Dit maakt het nog eens extra stressvol voor met name beginnende piloten.
Je kan veel geld verdienen als piloot, maar er zijn geen garanties.