Een webshop keurmerk zorgt ervoor dat potentiële klanten meer vertrouwen zullen hebben in jouw webshop. Een keurmerk wordt namelijk niet zomaar verstrekt. Je dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen, om in aanmerking te komen voor een webshop keurmerk.
Een keurmerk voor jouw webshop is niet gratis
Helaas is het wel zo dat je als webshop dient te betalen voor een keurmerk. Dit is als het ware een vergoeding, voor het werk wat wordt gedaan, om jou het keurmerk te verschaffen.
Wel is het in mijn opinie zo, dat hier een zekere machtspositie op de loer ligt. Want als webshop eigenaar heb je tegenwoordig eigenlijk gewoon een keurmerk nodig. Zeker gezien het feit dat het aantal malafide webshops hand over hand toeneemt.
Zonder een dergelijk webshop keurmerk, is de kans groot dat je klanten misloopt. Aangesloten webshops bij een keurmerk stralen nu eenmaal meer betrouwbaarheid uit.
Wat zegt een keurmerk van een webshop?
Voordat je als webshop een keurmerk mag toevoegen, worden er eerst een aantal zaken gecontroleerd. Op die manier wordt er zeker gesteld dat het om een echte webshop gaat. met de juiste intentie. Zot wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de financiële situatie, zodat er wordt voorkomen dat een webshop failliet gaat en de klanten hun geld kwijt zijn.
Daarnaast bestaat er bij bepaalde keurmerken voor de klant de mogelijkheid om naar een geschillencommissie te stappen, indien er zich een probleem voordoet.
Verschillende keurmerken
Tegenwoordig is het wel zo dat er een wildgroei gaande is betreffende keurmerken. Dit doet de waarde van een keurmerk afnemen.
Kom je een keurmerk tegen waar je nog nooit van gehoord hebt, dan dien je jezelf alsnog af te vragen of een webshop betrouwbaar is.

Stichting keurmerk thuiswinkel waarborg
De stichting keurmerk thuiswinkel waarborg was een van de pioniers op het gebied van keurmerken.
Naast eenmalige inschrijfkosten van 75€, betaal je 390€ voor de jaarlijkse certificering, plus nog een bedrag van minimaal 150€ aan contributie. Dit bedrag loopt op, naarmate de omzet hoger is.
Jaarlijks ben je dus minimaal 540€ kwijt. Dat is in onze opinie een fors bedrag. Wel ontvang je in het geval van een probleem of geschil gratis juridisch advies.
Dit hoge bedrag heeft ervoor gezorgd dat er andere aanbieders bij zijn gekomen, die een zelfde soort dienst aanbieden, tegen een lager tarief.
Welke webshop keurmerken zijn er nog meer?
Webwinkelkeur is er al vanaf 8,95€ per maand. Webshop keurmerk biedt zijn diensten aan vanaf 16,95€ per maand. Qshops keurmerk heeft een abonnement vanaf 24€ per maand. Dat zijn in onze ogen toch vriendelijkere tarieven.
Wat direct opvalt is dat de namen soms ontzettend veel op elkaar lijken. Webwinkelkeur en webshop keurmerk haal je eenvoudig door elkaar. Dit maakt het voor de consument niet eenvoudiger, om te beoordelen of je te maken hebt met een betrouwbaar keurmerk.
Geschillencommissie
Het staat iedereen vrij om een keurmerk systeem op te zetten. Dit zie je dan ook terug in hetgeen een keurmerk biedt. En dan met name richting de consument.
Zo zijn thuiswinkel waarborg en webshop keurmerk de enige die zijn aangesloten bij de geschillencommissie. De vraag is of consumenten hiervan op de hoogte zijn en hier echt op letten.

Betalen om betrouwbaarheid uit te stralen
Persoonlijk zijn wij van mening dat het zo dient te zijn, dat jezelf een webshop opzet met de juiste service en wet- en regelgeving naleeft.
Eigenlijk zou dit standaard dienen te zijn, maar in de praktijk is dit echter niet altijd het geval. Dat je vervolgens als eerlijke en betrouwbare ondernemer een behoorlijk bedrag per jaar dient te betalen om dit duidelijk te maken, zou eigenlijk overbodig dienen te zijn. In de praktijk ontkom je hier echter niet aan.
Neem de kosten van een keurmerk op in een ondernemingsplan
De jaarlijkse kosten voor keurmerk dien je op te nemen in een ondernemingsplan. Vooral voor beginnende webshops is een webshop keurmerk in onze opinie aan te bevelen.
Zelf een goede reputatie opbouwen
Des te beter jouw reputatie, des te minder belangrijk een webshop keurmerk wordt.
Voor grote en betrouwbare merken zoals Coolblue of Bol.com, zullen maar weinig mensen checken of er sprake is van een webshop keurmerk.
Ga je echter iets aanschaffen bij een webshop waar je nog nooit van hebt gehoord, of waar je nog nooit iets gekocht hebt, dan is de kans dat een consument dit soort informatie gaat controleren vele malen groter. En volledig terecht uiteraard. In onze opinie is dit zelfs een must.

Voor een startende webshop is een webshop keurmerk dus van groot belang. Echter, je zou daarnaast ook dienen te werken aan de reputatie. Zorg ervoor dat je reviews ontvangt van klanten en werk bijvoorbeeld aan de zichtbaarheid op social media.
Tevreden klanten is het allerbelangrijkste
Maar het allerbelangrijkste; zorg ervoor dat je jouw zaken goed op orde hebt, zodat jouw klanten tevreden zijn.
Op die manier zal het webshop keurmerk steeds minder belangrijk worden, omdat klanten jou vertrouwen. Dit is echter niet iets wat je in een paar weken of maanden voor elkaar krijgt. Jouw webwinkel zal op termijn op alle fronten profiteren, indien je gestaag blijft werken aan de reputatie. Als startup dien hier gewoonweg rekening mee te houden.