De producten die je kunt verkopen via Bol.com zijn eigenlijk eindeloos. Ooit is dit platform begonnen met het verkopen van boeken. In de tussentijd zijn boeken nog maar een bijzaak voor dit eCommerce platform.
Een grote transtitie welke Bol.com heeft ondergaan, is het mogelijk maken voor webshops om in Nederland en Belgie via Bol.com hun product te gaan verkopen. Dit heeft het aanbod gigantisch doen toenemen. Als je een webshop hebt is dit een goede optie om direct miljoenen mensen te bereiken. Zeker voor een beginnende webshop is dit erg aantrekkelijk. Inmiddels vertegenwoordigen de 3rd party sales een groter aandeel dan de verkopen van Bol zelf.
Inhoudsopgave
Welke producten verkopen er nu goed op Bol.com?
Om de vraag welke producten verkopen er goed op Bol.com te beantwoorden, dien je rekening te houden met seizoensinvloeden. In de zomer zullen artikelen voor de tuin en bijvoorbeeld opblaasbare zwembaden veel beter verkopen dan in de winter.
Inspelen op trends
Wat je ook terugziet komen is dat producten die opeens een trend worden erg goed verkopen via Bol.com. Dit komt met name omdat je dan op het eCommerce platform direct een groot aanbod kan vinden, omdat veel ondernemers hierop in willen springen.
En dan is de website van Bol het uitgelezen platform om deze producten direct onder de aandacht te brengen.
Trends zorgen er ook voor dat wat op dit moment het best verkochte product is, volgende maand weer een geheel ander product kan zijn.
Echter, indien je trendgevoelige producten hebt, dan is dit eCommerce platform een uitgelezen mogelijkheid om deze te verkopen.

De invloed van grote concurrerende specialistische webshops
Over het algemeen kan je ervan uitgaan dat alles wat online goed verkoopt ook de producten zijn die goed verkopen via Bol.com.
Een uitzondering hierop zijn de producten waarvoor er grote concurrerende en bekende websites bestaan. Elektronica verkoopt doorgaans iets minder goed, omdat er met Coolblue en ook de Mediamarkt grote concurrenten bestaan. Deze websites leggen zich bovendien specifiek toe op elektronica.
Wanneer je aan mensen vraagt waar zij online een nieuw wasmachine zullen kopen, dan zullen heel veel mensen zeggen Coolblue. Bij kleding zal waarschijnlijk de naam Zalando veel worden genoemd.
Producten waarbij mensen niet direct een grote specialistische webshop kunnen noemen, zijn de producten die veel via Bol.com worden verkocht.
Ideen voor te verkopen producten via Bol.com
Producten die goed verkopen zijn er legio. Je dient er echter wel bij stil te staan dat er voor producten die goed verkopen er ook veel concurrentie zal bestaan.
Iedereen probeert natuurlijk een graantje mee te pikken van de hoge omzetten van deze goedlopende producten.
Het is dus absoluut geen garantie dat indien jij ook producten gaat verkopen binnen een groep van producten die over het algemeen goed verkopen, dat jij op die manier ook een hoge omzet gaat behalen met het verkopen van dergelijke producten.

Het is dus zaak dat jouw product gevonden gaat worden tussen het aanbod van andere verkopers. En dit is niet altijd eenvoudig. Maar aan de andere kant ook zeker weer niet onmogelijk.
Producten voor dieren
Producten voor dieren verkopen over het algemeen goed op Bol.com. Hierbij kan je zowel denken aan zaken zoals voeding, middelen tegen vlooien en teken maar zeer zeker ook speeltjes voor de dieren.
Boeken
Wat betreft boeken is het platform nog steeds de nummer 1 wat betreft verkopen. Indien iemand een boek wil aanschaffen, dan is het eerste wat bij hen opkomt waar zij dit boek kunnen aanschaffen, de website van Bol.cm
Speelgoed
Het aanbod van speelgoed is enorm. Hierbij behoren dan ook enorme omzetten. Speelgoed is dan doorgaans ook een goed verkocht product.
Seizoensproducten
Op het juiste moment de juiste producten verkopen is ook een goede strategie. Echter, je neemt hier wel een zeker risico. TIjdens zeer warme dagen zijn producten zoals zwembaden, aircoolers en mobiel airconditioners niet aan te slepen. Je dient echter deze producten van tevoren op voorraad te hebben.
Daarentegen is er geen enkele garantie dat er ook sprake is van extreem warm weer in de zomer. Indien juist het tegenovergestelde optreed, een relatief koude zomer, dan is er een kans dat je geen product verkoopt en daardoor blijft zitten met de voorraad.
Detail inzichten in de verkopen via Bol
Er bestaat een tool, waarmee je exact kan zien hoeveel er van specifieke producten per dag wordt verkocht. Dit is te volgen via de website van Boloo.
Via de website van Boloo kan je producten selecteren, waarvoor je vervolgens eenvoudig de verkopen op Bol.com kan volgen.
Dit geeft ontzettend veel waardevolle informatie. In onze ogen is dit een echte aanrader om dit te doen, alvorens je daadwerkelijk gaat verkopen via Bol.com.
Alleen op die manier krijg je een specifiek antwoord op de vraag welke producten verkopen goed via Bol.com.

De concurrentie verslaan
Je ziet best veel verkopers op Bol.com, die weinig aandacht besteden aan het goed presenteren van hun producten. Hier kan je vrij eenvoudig mee concurreren. Door het plaatsen van betere omschrijvingen en foto`s die wel goed zijn, zal jouw product direct meer in het oog springen.
Daarnaast speelt prijs natuurlijk een grote rol. Ga jij een soortgelijk producten aanbieden maar dan tegen een veel hogere prijs, dan zal je weinig kans van slagen hebben. Des te meer concurrentie er is op het gebied van een bepaald product, des te concurrerender de prijs zal dienen te zijn.
Hoe je dit in de praktijk goed aanpakt, kan je leren via de Bol masterclass.
De voordelen en nadelen van het verkopen via Bol.com
De afgelopen jaren zijn er meer en meer bedrijven gaan verkopen via Bol.com. Met 11 miljoen actieve klanten is het gewoon erg aantrekkelijk om ook op die plek jouw producten aan te bieden. Wel ligt het risico op de loer dat klanten via het eCommerce platform gaan kopen en niet langer rechtstreeks bij jou.
In dat geval verlies je winstmarge en is het verdienmodel niet optimaal doordat je een verkoopcommissie dient af te dragen. Ik heb van meerdere webshops gehoord dat zij aangeven dat “onze klanten meer en meer via Bol.com kopen in plaats van rechtstreeks”. In dat geval dienen zij zichzelf de vraag te stellen, gaan we hiermee door, of bieden we alleen onze producten nog aan op onze eigen webshop.